لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

ریاض: به نظر می‌رسد توافق اتمی ضمانت‌های اجرایی موثری دارد


وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای وین برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح اتمی، ضمانت‌های اجرایی کارامدی دارد، اما ریاض همچنان نگران حمایت‌های تهران از «تروریسم» منطقه‌ای است.

اظهارات عادل الجبیر روز پنج‌شنبه، اول تیر، یک روز پس از سفر اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، به عربستان سعودی برای خاطرجمع ساختن ریاض درباره توافق هسته‌ای وین، بیان شده است.

اشتون کارتر که در سفر به ریاض با پادشاه و وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار داشت، گفته بود که مقامات سعودی از توافق هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و ایران حمایت کرده‌اند.

اکنون نیز وزیر خارجه عربستان سعودی بر این اظهارات صحه می‌گذارد و می‌گوید که توافق هسته‌ای وین هم مکانیسم نظارتی کارامدی دارد و هم این که برقراری دوباره تحریم‌ها را در صورت عدم پایبندی ایران به تعهدات خود پیش‌بینی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عادل الجبیر اظهار داشت: «ایالات متحده به ما درباره این توافق اطمینان داده است و ما در حال حاضر مشغول رایزنی با دولت ایالات متحده در رابطه با جزئیات این توافق هستیم. اما در مجموع به نظر می‌رسد که این اهداف حاصل آمده است.»

توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌سازد، به ۱۲ سال مناقشه در این باره پایان داد.

ایران نیز در عوض اقدامات خود، روابط تجاری خود را با جهان از سرمی‌گیرد و در نتیجه رفع تحریم‌ها به میلیاردها دلار درآمد نفتی خود که بلوکه شده است، دسترسی خواهد داشت.

عادل الجبیر نیز با اشاره به این امر موضع کشور خود را تکرار کرد که ایران باید از فرصت این توافق برای توسعه امور کشور خود استفاده کند و نه ایجاد مسئله برای منطقه که در این صورت با آن «به شدت برخورد می‌شود».

عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ایران را به دخالت در امور عراق، سوریه، لبنان و یمن متهم می‌کنند.

XS
SM
MD
LG