لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

هشدار پادشاه عربستان درباره سرایت تروریسم به اروپا و آمریکا


ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، می‌گوید که اگر مسئله تروریسم در خاورمیانه به سرعت رفع نشود، دامنه آن در آینده‌ای نزدیک به اروپا و ایالات متحده نیز کشیده خواهد شد.

خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۸ شهریور، به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گزارش داد که ملک عبدالله در دیدار با سفرای کشورهای خارجی و دریافت استوارنامه آنها نسبت به سرایت خطر تروریسم به اروپا و آمریکا هشدار داده است.

پادشاه عربستان خطاب به سفرای خارجی گفت: «من از شما درخواست می‌کنم که این پیام را به رهبران خود برسانید... تروریسم کنونی نیرویی شیطانی است که باید با اتکا به خرد و با سرعت با آن جنگید.»

وی در ادامه افزود که اگر امر مبارزه با تروریسم مورد غفلت واقع شود، او اطمینان دارد که تروریسم پس از مدت خیلی کوتاهی «ماه آینده» به اروپا و سپس «ماه پس از آن» به آمریکا خواهد رسید.

عربستان که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان محسوب می‌شود حدود ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، جایی که در ماه‌های اخیر شاهد پیشروی‌های سریع نیروهای خلافت اسلامی، موسوم به داعش، و تصرف چند شهر از جمله موصل بوده است.

اما این تنها عربستان نیست که نسبت به اقدامات تروریستی افراط‌گرایان داعش نگرانی دارد.

بریتانیا نیز روز جمعه نسبت به اقدامات احتمالی تروریستی اعلام خطر کرد و دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور، گفت که گروه خلافت اسلامی بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت بریتانیا محسوب می‌شود.

پیش از این گزارش‌هایی درباره پیوستن چندین شهروند بریتانیا به نیروهای داعش در عراق و سوریه منتشر شده بود، اما این مسئله زمانی بازتاب جهانی پیدا کرد که ویدیویی از صحنه قتل جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی به دست نیروهای داعش منتشر شد.

در این ویدیو، عامل قتل جیمز فولی انگلیسی را با لهجه بریتانیایی صحبت می‌کند. این امر دستگاه اطلاعاتی بریتانیا را به تکاپو برای تشخیص هویت قاتل آقای فولی واداشت که اکنون از اظهارات مقامات این کشور برمی‌آید، سرنخ‌هایی در این رابطه به دست آمده است.

XS
SM
MD
LG