لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

استقبال عربستان سعودی از تفاهم هسته‌ای لوزان


کابینه عربستان سعودی
کابینه عربستان سعودی

دولت عربستان سعودی از تفاهم هسته‌ای اخیر ایران و قدرت‌های جهانی در لوزان سوئیس استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شورای وزرای عربستان سعودی روز دوشنبه، ۱۷ فروردین با انتشار بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای نهایی به ثبات و امنیت بیشتر در منطقه بینجامد.

این گزارش همچنین به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی عنوان می‌کند که ملک سلمان نیز در مکالمه‌ای تلفنی که روز پنج‌شنبه با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا داشت، همین سخنان را در رابطه با تفاهم هسته‌ای لوزان بیان کرده است.

با این حال کابینه عربستان سعودی در بیانیه خود با اشاره به ایران تاکید داشته که ثبات و امنیت در منطقه ایجاب می‌کند که از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی اجتناب شود.

عربستان پیش از این ایران را به دخالت در امور داخلی بحرین متهم ساخته بود. در عین حال رسانه‌های عربستان سعودی و برخی دولت‌ها از جمله اسرائیل و ایالات متحده بر نقش ایران در تحولات یمن و پیشروی حوثی‌ها در این کشور تاکید دارند.

پیشروی حوثی‌ها در یمن و سرنگونی رئیس جمهور این کشور اما واکنش منفی عربستان سعودی را به دنبال داشته تا جایی که سعودی‌ها با همکاری برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس دست به تهاجم نظامی علیه حوثی‌ها زده‌اند، امری که ایران آن را محکوم کرده است.

بیانیه شورای وزرای عربستان سعودی در نهایت عنوان می‌کند که این کشور خواستار عاری شدن خاورمیانه از همه سلاح‌های کشتار جمعی است. این بیانیه به‌ اسرائیل نیز اشاره دارد که گفته می‌شود از قدرت تسلیحاتی هسته‌ای برخوردار است. اسرائیل اما تاکنون این گزارش‌ها را تایید نکرده است.

XS
SM
MD
LG