لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

سناتورهای دموکرات خواستار شفاف‌سازی درباره نظارت بر برنامه اتمی ایران شدند


گری پترز (طراح نامه سناتورهای دموکرات) در حال استقبال از اوباما در سفر سال ۲۰۱۴ او به میشیگان
گری پترز (طراح نامه سناتورهای دموکرات) در حال استقبال از اوباما در سفر سال ۲۰۱۴ او به میشیگان

۱۵ سناتور دموکرات در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، خواستار شفاف‌سازی بیشتر در رابطه با نظارت بازرسان بین‌المللی بر برنامه اتمی ایران و اجرای تعهدات این کشور در رابطه با توافق اتمی وین شدند.

وبسایت آمریکایی پولیتیکو روز جمعه، ۲۵ تیر در گزارشی از این نامه نوشت که این سناتور‌ها از دولت باراک اوباما خواسته‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را راضی به انتشار جزییات برنامه اتمی ایران کند تا بدین ترتیب مشخص شود که آیا ایران به مفاد توافق‌نامه پایبند بوده است یا نه.

نامه یادشده با اشاره به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی ایران می‌گوید این نهاد تأیید می‌کند که ایران شروط توافق‌نامه را رعایت کرده، اما کاملاً توضیح نمی‌دهد که اکنون سانتریفیوژهایی که ایران برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌کند چه تعداد است و اصلا ایران چه مقدار اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد.

تنها یک روز پیش از انتشار این نامه ولادیمیر ورونکوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته بود که هنوز مسئله مازاد اورانیوم غنی‌شده ایران حل نشده است.

ایران مطابق توافق هسته‌ای باید ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را زیر ۳۰۰ کیلوگرم نگه دارد. اما این مقام روس گفته آن میزان اورانیوم غنی‌شده‌ای که ایران در اختیار دارد همچنان از ۳۰۰ کیلوگرم تجاوز می‌کند.

مسئله مازاد اورانیوم غنی‌شده ایران یکی از موضوعات اصلی نشست کمیسیون مشترک برجام میان ایران و کشورهای ۱+۵ است که سه‌شنبه آینده در وین برگزار می‌شود.

در این حال دموکرات‌های کنگره آمریکا با انتقاد از گزارش پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که این گزارش به جز مسئله اورانیوم غنی‌شده به موارد مهم دیگری را نیز مسکوت می‌گذارد از جمله تغییر فردو به یک مرکز تحقیقاتی.

این دموکرات‌ها در نهایت تأکید کرده‌اند که اطلاع‌رسانی بیشتر درباره چگونگی برنامه هسته‌ای ایران اساسا برای آینده آن در طولانی مدت ضروری است و از این رو دولت باراک اوباما باید از آزانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد که همه اطلاعات فنی مرتبط با این توافق را منتشر کند.

نامه مورد اشاره را گری پترز، سناتور ایالت میشیگان تهیه کرده است.

XS
SM
MD
LG