لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

«نیروهای دولتی اوکراین» مرکز شهر دونتسک را گلوله باران کردند


حملات روز پنج‌شنبه به مرکز دونتسک باعث مرگ دستکم یک غیرنظامی شده است.
حملات روز پنج‌شنبه به مرکز دونتسک باعث مرگ دستکم یک غیرنظامی شده است.

مرکز شهر دونتسک اوکراین که در اختیار جدایی‌طلبان قرار دارد روز پنج‌شنبه، ۲۳ مرداد، مورد حملات شدید توپخانه قرار گرفت که به موجب آن دست‌کم یک شهروند غیرنظامی جان باخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان این حملات دو گلوله توپ در فاصله ۲۰۰ متری یکی از هتل‌های اصلی شهر دونتسک فرود آمد که موجب ویرانی یک آپارتمان شده است.

این گزارش بیان می‌کند هنوز به طور دقیق مشخص نیست که بمباران‌ها کار نیروهای دولتی اوکراین بوده است یا شورشیان شبه‌نظامی، اما ارتش اوکراین در روزهای اخیر از ساکنان دونتسک خواسته بود که این شهر را ترک کنند.

در همین حال یکی از سخنگویان دولت خودخوانده «جمهوری خلق دونتسک» در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اینترفکس تاکید کرد که این بمباران را نیروهای دولتی اوکراین انجام داده‌اند.

وی همچنین شمار قربانیان این بمباران را چهار نفر اعلام کرده است که همگی آنها اهالی دونتسک بوده‌اند.

به گفته او، یک مرکز تفریحی و خرید، و یکی از ساختمان‌های دانشگاه مهندسی هدف این حملات قرار گرفته‌اند.

منطقه دونتسک در روزهای اخیر شاهد تقابل شدید نیروهای حکومت اوکراین و شورشیان جدایی‌طلب بوده است که به مرگ ده‌ها نفر انجامیده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مسئولان بهداشت و درمان منطقه دونتسک نوشته است که تنها در سه روز گذشته ۷۴ غیرنظامی قربانی جنگ در این منطقه شده و جان باخته‌اند. ۱۱۶ نفر نیز مجروح شده‌اند.

در همین حال، روسیه کاروان بزرگی را روانه مرزهای اوکراین کرده که گفته می‌شود حامل «کمک‌های انسان‌دوستانه» است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که حدود ۳۰۰ وسیله نقلیه از روسیه به سمت جنوب شرقی اوکراین در حرکت هستند، در حالی که این تردید وجود دارد آیا این کامیون‌ها می‌توانند از مرز عبور کنند یا نه.

این خبرگزاری همچنین اظهارات ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، را بازتاب داده است که روز پنج‌شنبه در جمع مقامات دولت و پارلمان محلی شبه‌جزیره کریمه تاکید کرده که روسیه نمی‌تواند در برابر جهان به دور خودش حصار بکشد.

وی اظهار داشت: «ما نیاز داریم که یکپارچه و آماده باشیم، اما نه برای جنگ یا هر گونه تقابل دیگری بلکه برای انجام کارهای سخت به خاطر روسیه.»

رییس جمهوری روسیه در نهایت گفته است که مسکو هر آن چه در توان دارد انجام می‌دهد تا جنگ و خونریزی در اوکراین به پایان برسد.

روسیه در ماه‌های اخیر با حمایت از جدایی‌طلبان شبه جزیره کریمه، این بخش از خاک اوکراین را ضمیمه خاک خود کرده است.

این اقدام و نیز دیگر حمایت‌های روسیه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین باعث شده است که اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کنند.

XS
SM
MD
LG