لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

سه فضانورد ایستگاه بین‌المللی پس از یک ماه تاخیر به زمین بازگشتند


گروه سه نفره فضانوردان، راست به چپ: سامانتا کریستوفورتی، آنتوان شکاپلروف و تری ویرتز
گروه سه نفره فضانوردان، راست به چپ: سامانتا کریستوفورتی، آنتوان شکاپلروف و تری ویرتز

​تلویزیون ناسا روز پنجشنبه ۲۱ خرداد تصاویر فرود امن سه فضانورد در استپ‌های قزاقستان را پخش کرد. این سه فضانورد پس از یک ماموریت ۱۹۹ روزه و یک ماه اقامت اضافی در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشتند.

تلویزیون ناسا در گزارش خود گفت: «فرود فضانوردان ماموریت ۴۳ بدون هیچ مشکلی و طبق پیش بینی‌های دقیق صورت گرفت. محفظه‌ای که توسط یک موشک فضاپیمای سایوز به زمین حمل شد ساعت ۱۳ و ۴۴ دقیقه به وقت گرینویچ به زمین نشست».

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعضای این گروه سه نفره شامل یک فضانورد روس، یک فضانورد مرکز فضایی اروپا و یک فضانورد آمریکایی که فرماندهی ماموریت را برعهده داشت، پس از خروج از کپسول فضایی دقایقی روی صندلی‌های مخصوص نشستند تا شرایط بدن آنها با جو زمین انطباق پیدا کند.

بازگشت این گروه از ایستگاه فضایی بین‌المللی یک ماه به تاخیر افتاده بود. دلیل آن نیز عدم موفقیت ارسال فضاپیمای مورد نیاز برای بازگشت آنها بود. فضاپیمای بازگشت آنها روز ۲۸ آوریل به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شد ولی به دلیل نقص فنی اوایل ماه مه و بدون هیچ حادثه‌ای در آب‌های اقیانوس آرام سقوط کرد.

پس از این حادثه، مسئولان ایستگاه فضایی بین‌المللی تصمیم گرفتند ماموریت این گروه را به مدت یک ماه تمدید کنند تا زمان اعزام گروه بعدی ایستگاه فضایی بدون پرسنل کافی نماند.

با بازگشت این گروه سه نفره در حال حاضر فقط سه فضانورد دیگر در ایستگاه فضایی بین‌المللی باقی‌مانده‌اند و قرار است روز ۲۳ ژوئیه سه فضانورد دیگر به این مرکز اعزام شوند.

قرار بود این جابجایی اواخر ماه مه انجام شود ولی با توجه به تاخیری که در بازگشت ماموریت ۴۳ روی داد فضانوران مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی باید دوره طولانی‌تری را در این مرکز سپری کنند.

یکی از این فضانوردان که در ماه ژوییه به زمین بازخواهد گشت، گنادی پادالکا فضانورد روس، است. او اولین فضانوردی است که برای چهار دوره فرماندهی ایستگاه فضایی بین‌المللی را به عهده داشته و با سپری کردن در مجموع ۸۷۸ روز در این مرکز رکورددار ماموریت در خارج از جو کره زمین است.

رکورد دیگری که شکسته شد مدت زمان ماموریت یک زن فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی است. سامانتا کریستوفورتی فضانورد مرکز فضایی اروپا که پس از ۱۹۹ روز امروز به زمین بازگشت، رکورد ۱۹۵ روزه متعلق به سونیتا ویلیام فضانورد آمریکایی را شکست.

XS
SM
MD
LG