لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

تیلرسون گزارش‌ها درباره تمایل آمریکا به لغو توافق اتمی ایران را تکذیب کرد


بن، نشست وزرای خارجه گروه بیست؛ رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا
بن، نشست وزرای خارجه گروه بیست؛ رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید در دیدار با همتای فرانسوی‌اش نگفته است که واشینگتن می‌خواهد توافق اتمی با ایران را پاره کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای تیلرسون عصر پنج‌شنبه ۲۸ بهمن در واکنش به سخنان وزیر خارجه فرانسه که گفته بود پاریس احساس می‌کند، واشینگتن می‌خواهد توافق اتمی با ایران را ملغی کند، اظهار داشت: «من چنین نظری نداشته‌ام».

رکس تیلرسون و ژان‌مارک اِرو، وزیر خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای گروه بیست در شهر بن آلمان با هم دیدار داشتند که پس از آن آقای اِرو گفت که دیدگاه پاریس و واشینگتن در قبال توافق اتمی ایران آشکارا متفاوت است و واشینگتن می‌خواهد که این توافق را مورد بازبینی قرار دهد و ملغی کند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، بارها به این توافق حمله کرده و از جمله در کارزار انتخاباتی خود گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات این توافق را پاره می‌کند.

رکس تیلرسون نیز در نشست‌هایی که ماه گذشته با اعضای کنگره آمریکا داشت گفت که اگرچه درخواست لغو این توافق را نمی‌کند، اما می‌خواهد آن را مورد بازبینی کامل قرار دهد.

ایران اما تاکید دارد که اجازه بازبینی در توافق اتمی را نمی‌دهد و اساسا این توافق، توافقی چندجانبه است و نه توافقی دوجانبه با آمریکا.

این میان مقامات اتحادیه اروپا نیز با حمایت از توافق اتمی می‌گویند که دولت جدید آمریکا نمی‌تواند این توافق را لغو کند.

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه پارسال بر سر حل‌وفصل فعالیت‌های اتمی تهران به توافق رسیدند که برنامه جامع مشترک (برجام) یا توافق وین نام گرفته است.

بر اساس این توافق، ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را به حال تعطیل در آورد و از دی ماه پارسال تحریم‌های بین‌المللی علیه آن لغو یا معلق شده است.

XS
SM
MD
LG