لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

مقامات سازمان ملل: میانمار در صدد پاکسازی قومی روهینگیا است


عکسی آرشیوی از اقلیت روهینگیا که تلاش می‌کنند وارد خاک بنگلادش شوند
عکسی آرشیوی از اقلیت روهینگیا که تلاش می‌کنند وارد خاک بنگلادش شوند

با ادامه موج خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار، یک مقام سازمان ملل حکومت این کشور را به تلاش برای «پاکسازی قومی» متهم ساخت.

به گفته جان مک‌کیسیک، نماینده آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در بنگلادش، حدود ۳۰۰ هزار نفر از اقلیت قومی روهینگیا در پی هجوم نیروهای نظامی در ماه آبان، خانه‌های خود را ترک کرده و به بنگلادش گریخته‌اند.

آقای مک‌کیسیک در مصاحبه‌ای که روز جمعه ۵ آذر با بی‌بی‌سی داشت، در عین حال عنوان کرد که نیروهای نظامی میانمار به «کشتار مردان» این گروه اقلیت، «سلاخی بچه‌ها»، «تجاوز به زنان» و «آتش زدن خانه‌های آنان» مشغولند و مجبورشان می‌کنند که از عرض رودخانه بگذرند و به بنگلادش بروند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از آخرین تحولات پیرامون خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا می‌نویسد که بنگلادش تاکنون در برابر درخواست‌های بین‌المللی برای باز کردن مرزهای خود ایستاده، بلکه می‌گوید که میانمار باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا از ورود این گروه اقلیت به بنگلادش جلوگیری شود.

جان مک‌کیسیک در این باره اظهار داشت: «برای دولت بنگلادش خیلی سخت است که بگوید مرز خود را باز کرده چرا که چنین اقدامی دولت میانمار را به قساوت بیشتر ترغیب می‌کند و باعث می‌شود تا مادامی که به هدف نهایی خود مبنی بر پاکسازی اقلیت مسلمان میانمار نرسیده‌اند، از پا ننشیند.»

اظهارات این مقام سازمان ملل اما انتقاد سخنگوی رئیس جمهور میانمار را به دنبال داشت.

زاو هتای به خبرگزاری فرانسه گفت: «کارمندان سازمان ملل باید به اصول حرفه‌ای و اخلاقیات پایبند باشند و از آن تبعیت کنند. آنها باید بر اساس واقعیات عینی حرف بزنند، نه این که صرفا اتهام‌زنی کنند.»

این اولین بار نیست که حکومت میانمار با چنین اتهامی مواجه شده است. حدود سه سال قبل نیز دیدبان حقوق بشر عنوان کرد که میانمار به دنبال پاکسازی مسلمانان روهینگیا است، اتهامی که مقامات میانمار آن را رد کردند.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که تنها در هفته گذشته حدود هزار خانه‌ متعلق به مسلمانان روهینگیا در روستاهای شمال غربی میانمار سوخته و با خاک یکسان شده‌ است.

ارتش میانمار اما دست داشتن در این مسئله را رد کرده و خود مسلمانان روهینگیا را مقصر دانسته است.

XS
SM
MD
LG