لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

قنات‌های ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد


قنات زارچ در یزد با ۷۱ کیلومتر طول یکی از بلندترین قنات‌های ایران است
قنات زارچ در یزد با ۷۱ کیلومتر طول یکی از بلندترین قنات‌های ایران است

کمیته میراث جهانی یونسکو در چهلمین اجلاس خود که این‌بار در استانبول برگزار شده است، مجموعه‌ای از قنات‌های ایرانی را به فهرست ارزشمند میراث جهانی اضافه کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز جمعه ۲۵ تیر گزارش داد که ۱۱ قنات ایرانی در میراث تاریخی – فرهنگی یونسکو ثبت شده است، مجموعه‌ای که در شش استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، مرکزی و اصفهان واقع است.

این قنات‌ها عبارتند از قصبه گناباد، بلده فردوس، زارچ حسن آباد، آسیاب آبی میرزانصرالله مهریز، جوپار کرمان، اکبرآباد و قاسم آباد بروات بم، مون در اردستان، وزوان و مزدآباد اصفهان و ابراهیم آباد اراک.

به نوشته ایرنا، در اجلاس روز جمعه میراث جهانی یونسکو احمد جلالی به عنوان نماینده ایران حضور داشت. خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، هم پیام تبریک مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بازتاب داده که عنوان کرده «با تلاش ویژه هیئت ایرانی و توجیهاتی که برای سفرای کشورهای عضو کمیته میراث جهانی یونسکو در ایران انجام شد» ثبت قنات‌های ایرانی میسر شده است.

گزارش‌های ایرنا بیان می‌کند که از میان قنات‌های ثبت‌شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، قنات زارچ با قدمت دو تا سه هزار سال و با ۷۱ کیلومتر طول به عنوان یکی از بلندترین قنات‌های ایران شناخته می‌شود. عمیق‌ترین قنات نیز در شهرستان گناباد است که با نام قنات قصبه شناخته می‌شود تاریخ حفر آن به دورهٔ هخامنشی می‌رسد.

شماری از آثار ایران که پیش از این در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند عبارتند از چغازنبیل، تخت جمشید، میدان نقش جهان اصفهان، ارگ بم، کاخ گلستان و شهر سوخته.

XS
SM
MD
LG