لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

مقام آمریکایی از افزایش توان سایبری ایران پس از استاکس‌نت خبر داد


فضاهای مجازی «خط مقدم جبهه‌های نبرد آینده» خوانده شده‌اند.
فضاهای مجازی «خط مقدم جبهه‌های نبرد آینده» خوانده شده‌اند.
یک مقام ارشد نیروی هوایی ایالات متحده روز پنج‌شنبه، ۲۸ دی، گفت که ایران در واکنش به حمله سایبری سال ۲۰۱۰ به تاسیسات هسته‌ای خود توان سایبری‌اش را افزایش داده است، به طوری که در آینده در این زمینه «تبدیل به قدرتی خواهد شد که باید برایش حساب باز کرد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال ویلیام شلتون، فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده و مسئول عملیات‌های سایبری این واحد ارتش، که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت از پاسخ به پرسشی درباره توانایی ایران برای هجوم به شبکه کامپیوتری دولت آمریکا خودداری کرد، اما خاطرنشان ساخت که تهران پس از حمله سایبری سال ۲۰۱۰، فعالیت‌های خود را در این زمینه آشکارا گسترش داده است.

به نوشته رویترز، اگرچه هیچ دولتی تاکنون مسئولیت حمله ویروسی استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز در سال ۲۰۱۰ را نپذیرفته، گزارش‌های متعدد حکایت از آن دارد که این پروژه را ایالات متحده به همراه اسرائیل هدایت کرده است.

تحلیل‌گران غربی می‌گویند که همزمان با افزایش فشارها بر ایران برای توقف برنامه هسته‌ای آن، ایران نیز حملات سایبری پیچیده‌ای را به کشورهای دشمن خود مانند ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تدارک دیده است.

هفته گذشته رسانه‌ها از موج سوم حملات سایبری به موسسات اقتصادی آمریکا خبر دادند که متعاقب آن، انگشت اتهام به سمت ایران گرفته شد.

در این موج جدید، ۲۰ بانک آمریکایی هدف حملات گسترده هکرها قرار گرفتند، به‌طوری که سرویس‌ها و وب‌سایت‌های آنان برای ساعاتی از کار افتادند.

با این حال مقامات ایران در چند ماه گذشته بارها اتهام حمله سایبری به بانک‌های ایالات متحده را تکذیب کرده‌اند و خود را قربانی این حملات نامیده‌اند.

ژنرال شلتون در این‌ باره به خبرنگاران گفت: «صحبت درباره مورد ایران دشوار است. روشن است که مسئله [حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای] نطنز واکنش آنها را در پی داشته است. آنها رفته‌رفته به قدرتی در این زمینه تبدیل می‌شوند که باید برایش حساب باز کرد. ایران قدرت بالقوه‌ خود را در طول سال‌ها توسعه می‌بخشد و از این نظر می‌تواند برای ایالات متحده تهدیدی بالقوه باشد.»

به گفته آقای شلتون، انتظار می‌رود نیروی هوایی ایالات متحده در ماه‌های آینده هزار نفر دیگر به نیروی سایبری خود اضافه کند و تعداد کارکنان خود را در این بخش به شش هزار نفر برساند.

او همچنین گفت که تلاش می‌کند بودجه بخش عملیات‌های سایبری نیروی هوایی ایالات متحده را افزایش دهد.

پیش از این نیز، لئون پانه‌تا، وزیر سابق دفاع ایالات متحده، فضاهای مجازی را «خط مقدم جبهه‌های نبرد آینده» خوانده بود.
XS
SM
MD
LG