لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

آمریکا و اسرائیل به حل اختلافات خود بر سر کمک نظامی به تل‌آویو نزدیک شدند


ارتش اسرائیل
ارتش اسرائیل

یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که واشینگتن و تل‌آویو به حل اختلافات خود بر سر بسته چند میلیارد دلاری کمک‌ نظامی به اسرائیل نزدیک شده و امیدوارند که به زودی به توافق دست یابند.

نام این مقام آمریکایی در گزارش رویترز عنوان نشده، اما اظهارات او اشاره به مذاکرات سه روزه‌ای دارد که یاکوب ناگل، رئیس موقت شورای امنیت اسرائیل، به تازگی با مقامات آمریکا از جمله سوزان رایس، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، داشت.

این گزارش می‌گوید که طولانی شدن مذاکرات درباره این بسته کمکی نشان از ادامه اختلافات میان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دارد که در سال‌های اخیر بر سر مذاکرات اتمی قدرت‌های جهانی با ایران آغاز شد.

واشینگتن و تل‌آویو در عین حال اختلافاتی نیز در رابطه با فلسطین دارند.

با این حال از آنجا که باراک اوباما تا ژانویه ۲۰۱۷ کاخ سفید را ترک می‌کند، به نظر می‌رسد که دو طرف مصمم شده‌اند تا بر سر بسته کمک نظامی آمریکا به اسرائیل به توافق برسند.

این مقام دولت آمریکا اظهار داشت: «پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و توانسته‌ایم که بسیاری از اختلافات را حل و فصل کنیم. امیدواریم که به زودی بتوانیم به توافق نهایی دست پیدا کنیم.»

طبق معاهده کنونی میان دو کشور که سال ۲۰۰۷ به امضا رسید و اکتبر ۲۰۱۷ نیز به پایان می‌رسد، آمریکا حدود ۳۰ میلیارد دلار برای هزینه در امور نظامی به اسرائیل کمک کرد.

در قرارداد جدید که این نیز ۱۰ سال به طول خواهد انجامید، پیش‌بینی می‌شود آمریکا سالانه چیزی بین ۳.۵ تا ۳.۷ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کند.

رویترز می‌نویسد که یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف طرفین ماده‌ای در قرارداد است که به اسرائیل اجازه می‌دهد ۲۶.۳ درصد از کمک‌های مالی آمریکا را در صنایع نظامی خود سرمایه‌گذاری کند به جای آن که تولیدات نظامی آمریکا را بخرد، اما واشینگتن اکنون در نظر دارد که این ماده را حذف کند.

XS
SM
MD
LG