لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

درخواست دوباره نمایندگان آمریکایی برای سفر به ایران در نامه به ظریف


مایکل پمپئو، لی زلدین و فرانک لابیوندو، سه نماینده کنگره آمریکا در در دفتر حفاظت منافع ایران در واشینگتن
مایکل پمپئو، لی زلدین و فرانک لابیوندو، سه نماینده کنگره آمریکا در در دفتر حفاظت منافع ایران در واشینگتن

سه نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا که بیش از دو ماه قبل برای سفر به تهران از وزارت خارجه ایران درخواست صدور روادید کرده بودند، به عدم پاسخ‌گویی مسئولان ایرانی اعتراض کرده و خواسته خود را تکرار کردند.

وب‌سایت خبری‌ـ‌تحلیلی «واشینگتن فری‌بیکن»، از رسانه‌های محافظه‌کار آمریکا، روز سه‌شنبه، ۲۴ فروردین، گزارش داد که مایکل پمپیو، لی زلدین و فرانک لابیوندو در نامه‌ای به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، خواستار تصمیم‌گیری تهران درباره درخواست صدور ویزای آنان شده‌‌اند.

این سه نماینده همچنین در نامه خود عنوان کرده‌اند که اگر تهران با درخواست ویزای آنها مخالفت دارد، علت آن را توضیح بدهد.

گزارش این رسانه می‌گوید که ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، جمعه این هفته با دعوت موسسه «شورای روابط خارجی» در واشینگتن، پایتخت آمریکا، سخنرانی خواهد کرد و سه نماینده یادشده کنگره آمریکا با اشاره به این برنامه تاکید کرده‌اند که همان‌ طور که دولت آمریکا به مقامات ایرانی اجازه سفر به این کشور و سخنرانی می‌دهد، ایران نیز باید به مقامات آمریکایی چنین اجازه‌ای بدهد.

مایکل پمپیو، لی زلدین و فرانک لابیوندو بهمن‌ماه گذشته که انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ایران در پیش بود، با حضور در دفتر حفاظت منافع ایران در واشینگتن و ثبت درخواست خود برای اخذ ویزای این کشور، عنوان کردند که هدف اصلی آنها از این سفر مشاهده انتخابات در جمهوری اسلامی است.

این سه اکنون در نامه خود با اشاره به انتخابات ۷ اسفند در ایران نوشته‌اند: «طبق ادعای شما که میانه‌روهای بسیاری انتخاب شده‌اند، ما تصور می‌کنیم که حالا نباید مشکلی برای سفر ما وجود داشته باشد... با این حال رهبران ایران همچنان به این درخواست ساده ما با دیده استهزا نگاه می‌کنند و آن را به تاخیر می‌اندازند.»

وب‌سایت واشینگتن فری‌بیکن در ادامه می‌نویسد که یکی از اعضای ارشد کنگره ایالات متحده که در جریان این ماجرا بوده از وزارت خارجه آمریکا خواسته است که با پی‌گیری مسئله به این سه نماینده کنگره کمک کند که بتوانند به ایران سفر کنند.

این گزارش به نام این عضو ارشد کنگره اشاره نمی‌کند، اما از قول وی می‌نویسد که اگر مقامات ایران اجازه سفر به آمریکا را دارند، چرا نباید نمایندگان منتخب مردم آمریکا امکان سفر به ایران را داشته باشند؟

XS
SM
MD
LG