لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

انتقاد آمریکا از روسیه به دلیل وتوی «مداوم» تصمیمات شورای امنیت


سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد
سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد

ایالات متحده هشدار داد که استفاده «مداوم» روسیه از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد، مشروعیت نهاد سازمان ملل متحد را به مخاطره خواهد انداخت و ادامه این روند می‌تواند آمریکا و متحدانش را به صرافت بیندازد که این نهاد را دور بزنند.

سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، در مصاحبه‌ای با نشریه بریتانیایی گاردین که روز چهارشنبه، اول مهر، منتشر شد با اشاره به بن‌بستی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با بحران‌های سوریه و اوکراین به آن برخورد کرده است گفت که آمریکا و دیگر کشورها بیش از پیش تلاش می‌کنند که این بحران‌ها را از طریق نهادهای دیگر حل کنند.

این اظهارات در هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد و در حالی مطرح می‌شود که شورای امنیت نتوانسته کاری در قبال بحران سوریه انجام دهد، بحرانی که به مرگ بیش از ۲۲۰ هزار نفر و آوارگی حدود ۱۱ میلیون نفر منجر شده است، اما با این حال اعضای شورای امنیت هنوز درباره اقدامی که باعث توقف این کشتار بشود، به اجماع نرسیده‌اند.

روسیه به عنوان متحد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، تاکنون چهار بار از حق وتوی خود استفاده کرده تا اجازه ندهد هیچ قطعنامه‌ای در رابطه با سوریه به تصویب برسد. این ماجرا در قبال بحران اوکراین نیز تکرار شده است، جایی که روسیه با حمایت از جدایی‌طلبان به یکی از طرفین اصلی درگیری‌های نظامی تبدیل شده است.

در این حال نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بحث تئوری داروین را درباره شورای امنیت سازمان ملل متحد به کار برده و می‌گوید که «اگر جزئی از یک بدنه درست عمل نکند، آدم‌ها آن را رها کرده و به سراغ جزئی دیگر می‌روند».

سامانتا پاور در ادامه افزود: «و اگر این مسئله جز سوریه و اوکراین باز هم رخ بدهد، آن وقت ما با یک مجموعه کاملا از کارافتاده مواجه خواهیم شد... این به طور حتم موقعیت و اعتبار و کارکرد شورای امنیت به عنوان قاضی اصلح امنیت بین‌المللی را به مخاطره خواهد انداخت.»

در همین حال خبرگزاری رویترز اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، را بازتاب داده است که عنوان می‌کند واشینگتن بیشتر از قبل موضع مسکو در قبال بحران سوریه را پذیرفته است.

آقای لاوروف در این باره به سخنان جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از آغاز دوباره مذاکرات نظامی میان دو کشور بر سر بحران سوریه ارجاع داده است.

جان کری از روسیه خواسته که از نفوذ خود استفاده کند و بشار اسد را پای میز مذاکره بیاورد.

XS
SM
MD
LG