لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

ترامپ خواستار توقف درز اطلاعات محرمانه در رسانه‌ها شد


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر به درز اطلاعات محرمانه در رسانه‌های این کشور اعتراض کرد و خواستار توقف آن شد. وی همچنین روزنامه نیویورک تایمز را متهم کرد که تلاش‌های ایالات متحده برای کشتن ابوبکر بغدادی رهبر داعش را خنثی کرده است.

آقای ترامپ روز شنبه ۳۱ تیر در توییت‌های متوالی خود نخست به گزارش اخیر روزنامه واشینگتن‌ پست درباره تماس‌های جف سشنز با سفیر روسیه در آمریکا اشاره کرد و آن را «غیرقانونی» خواند.

نشریه واشینگتن‌ پست روز جمعه گزارشی به نقل از مقامات اطلاعاتی سابق و کنونی آمریکا منتشر کرد که عنوان می‌کرد جف سشنز در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا دو بار با سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه در واشینگتن تماس داشته و طرفین درباره مسائل مرتبط با کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ گفت‌وگو کرده‌اند.

جف سشنز از حامیان دونالد ترامپ در انتخابات این کشور بود که با پیروزی وی به مقام وزیر دادگستری رسید. وی پیش از این تماس‌های خود با سفیر روسیه را تایید کرده بود و به همین خاطر خود را از تحقیقات مربوط به دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کنار کشید. اما وی در عین حال اطمینان داده بود که مکالماتش درباره کمپین آقای ترامپ نبوده است.

واشینگتن پست می‌نویسد که نهادهای جاسوسی آمریکا که تماس‌های مقامات ارشد روسیه در آمریکا و روسیه را رصد می‌کنند، مکالمات جف سشنز و کیسلیاک را شنود کرده‌اند و اسناد آن نشان می‌دهد که یکی از موضوعات مکالمه آنها مواضع ترامپ درباره مسائل مرتبط به روسیه و آینده روابط واشینگتن و مسکو در دولت ترامپ بوده است.

آقای ترامپ در واکنش به این گزارش در توییتر نوشت: «درز دوباره اطلاعات توسط واشینگتن پست این بار علیه جف سشنز. این درز غیرقانونی اطلاعات مانند اطلاعات مربوط به [جیمز] کومی، باید متوقف شود.»

وی در توییت‌های دیگر امروز خود همچنین به دفاع از پسر خود، دونالد ترامپ جونیور، پرداخت که مسئله دیدار او با یک وکیل روسی در دوران مبارزات انتخاباتی جنجال‌برانگیز شده.

دونالد ترامپ جونیور به تازگی ایمیل‌های رد و بدل شده خود با وکیل روسی را منتشر کرده که نشان می‌دهد وکیل روسی از وی درخواست ملاقات کرده و گفته که روسیه اطلاعاتی علیه هیلاری کلینتون دارد که می‌تواند در انتخابات به او آسیب بزند. پسر آقای ترامپ از این پیشنهاد استقبال کرده است.

دونالد ترامپ اما در واکنش به انتقاداتی که پیرامون این رخداد به وجود آمد در توییتر نوشت که پسر او صادقانه ایمیل‌های خود را در اختیار رسانه‌ها و مقامات قرار داده حال آن که هیلاری کلینتون ۳۳ هزار ایمیل خود را حذف کرده است.

ایمیل‌های حذف شده هیلاری کلینتون مربوط به دورانی است که او وزیر خارجه آمریکا بوده است. وی اما می‌گوید که این ایمیل‌ها شخصی بوده است.

توییت دیگر دونالد ترامپ در روز جمعه که جلب توجه بسیاری کرده، حاوی اتهاماتی به روزنامه نیورک تایمز است. آقای ترامپ نوشته که این روزنامه تلاش‌های آمریکا برای کشتن ابوبکر بغدادی را خنثی کرده و اساسا دستور کار این رسانه علیه امنیت ملی آمریکا است.

نوشته وی جزییات بیشتری درباره ماجرا به دست نمی‌دهد اما روز جمعه شبکه تلویزیونی فاکس نیوز اظهارات ژنرال ریموند توماس از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا را منتشر کرد که می‌گفت آمریکا سال ۲۰۱۵ با دستگیری همسر وزیر نفت داعش، اطلاعات ارزشمندی درباره مکان رهبر این گروه به دست آورد که این اطلاعات در یک روزنامه برجسته آمریکایی درز پیدا کرد و بغدادی گریخت.

XS
SM
MD
LG