لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

آمریکا وجود توافقات جانبی میان ایران و آژانس را تایید کرد


سوزان رایس، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، وجود توافقات جانبی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تایید کرد، اما در عین حال ادعای جمهوری‌خواهان مبنی بر «مخفیانه» بودن این توافقات را مردود شمرد.

اظهارات این مقام دولت ایالات متحده روز چهارشنبه ۳۱ تیر در نشریه آمریکایی «دِ هیل» بازتاب یافته است که اخبار مربوط به کاخ سفید و کنگره آمریکا را پوشش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، خانم رایس در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد که اگرچه توافقات فرعی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علنی نیست، اما دولت باراک اوباما مفاد آن را به آگاهی کنگره رسانده و جزییات آن را نیز به شکل محرمانه در اختیار اعضای کنگره قرار خواهد داد.

وی اظهار داشت: «ما از این [توافقات] رضایت داریم و مفاد آن را با اطلاعات کامل در یک جلسه محرمانه با کنگره به اشتراک می‌گذاریم. بنابراین در رابطه با این موضوع هیچ چیزی وجود ندارد که ما بدانیم، اما آنها مطلع نشوند».

جمهوری‌خواهان آمریکا خواستار دسترسی به توافقنامه‌های میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده‌اند و دولت اوباما را به خاطر عدم انتشار عمومی این توافقات مورد انتقاد قرار داده‌اند.

روز پنج‌شنبه نیز در جریان جلسه پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی سنا آمریکا با جان کری، ارنست مونیز و جک لو، وزیران خارجه، انرژی و خزانه‌داری ایالات متحده، بحث مخفیانه بودن این توافقات به میان آمد و در عین حال یکی از سناتورها گفت که بر اساس توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی، نمونه‌برداری‌ها را خود ایران انجام خواهد داد.

ولی جان کری تصریح کرد که درباره محتوای توافق یاد شده پشت درهای بسته به نمایندگان و سناتورها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نشریه «دِ هیل» می‌نویسد که اساسا بحث درباره مخفیانه بودن توافقات فرعی می‌تواند به تلاش‌های دولت اوباما برای مقابله با مصوبه‌ کنگره آسیب برساند، مصوبه‌ای که هدف از آن رد توافق هسته‌ای است، اما خانم رایس این بحث را رد می‌کند.

وی اظهار داشت، این مسئله مخفیانه نیست که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رسیدن به توافقی در رابطه با فعالیت‌های نظامی احتمالی با هم مذاکره می‌کردند.

به گفته خانم رایس، توافقات کنونی بین ایران و آژانس بین‌المللی نیز فعالیت‌های نظامی احتمالی ایران در گذشته را شامل می‌شود و اساسا این مسئله یک موضوع مهم در مذاکرات بین طرفین بوده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا در نهایت عنوان کرد که دولت باراک اوباما تمام مولفه‌های توافق هسته‌ای را با کنگره در میان گذاشته است.

سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت برای مرور توافق هسته‌ای وین دارند و سپس آن را به رای می‌گذارند. آقای اوباما هشدار داده که اگر کنگره علیه توافق هسته‌ای رای دهد آن را وتو می‌کند.

XS
SM
MD
LG