لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

کاخ سفید: آمریکا برای مسئله عراق راه‌حل نظامی ندارد


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید گزارش‌ها درباره تصمیم باراک اوباما برای حملات هوایی به مواضع داعش در عراق را تکذیب کرد اما خاطرنشان ساخت که واشینگتن برای نجات اقلیت‌های دینی ایزدی به دولت عراق و نیروهای کرد کمک خواهد کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز پنج‌شنبه، ۱۶ مرداد در گزارشی عنوان کرده بود که باراک اوباما در نظر دارد برای کمک به ۴۰ هزار اقلیت مذهبی ایزدی که در نقاط کوهستانی عراق اسیر نیروهای داعش شده‌اند دستور حملات هوایی را صادر کند.

به نوشته این روزنامه، اقدام دیگری که اوباما در نظر دارد اعزام هواپیماهای حامل بسته‌های کمکی و انسان‌دوستانه به کوهستان محل سکونت ایزدی‌ها و پرتاب این بسته‌ها از آسمان است.

این گزارش اما واکنش جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، را به دنبال داشت که حکایت از تکذیب ادعای نخست، یعنی تصمیم آمریکا به حمله هوایی علیه داعش، دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ارنست روز پنج‌شنبه اظهار داشت که آمریکا در حال حاضر راه‌حل نظامی برای مسئله عراق ندارد.

وی تاکید کرد که هر گونه اقدام نظامی آمریکا به شدت منوط به انجام اصلاحات سیاسی در عراق خواهد بود.

به گفته او، شرایط وحتشتناک انسانی که امروز در عراق حاکم است، نتیجه ناکامی‌ رهبران سیاسی این کشور است.

سخنگوی کاخ سفید در نهایت تاکید کرد که دولت آمریکا در رابطه با وضعیت ایزدی‌های عراق از تلاش‌های نیروهای عراق و کرد حمایت می‌کند.

نیروهای داعش پس از پیشروی‌های خود در شمال عراق و سرزمین‌های محل سکونت ایزدی‌ها، آنها را تهدید کرده‌اند که در صورت عدم تغییر آیین خود قتل‌عام خواهند شد، امری که منجر به فرار بسیاری از اعضای این اقلیت مذهبی به کوه‌ها شده است.

پیشروی داعش به سمت اربیل

در همین حال گزارش‌ها حکایت از پیشروی سریع نیروهای داعش در شمال عراق به سمت مرکز استان کردنشین اربیل دارد.

رویترز می‌نویسد، عکس‌هایی که به دست این خبرگزاری رسیده است نشان می‌دهد جنگجویان داعش کنترل یک ایستگاه بازرسی در مرز منطقه شبه خودگردان اربیل را در دست گرفته‌اند و این ایستگاه فقط ۳۰ دقیقه با اربیل فاصله دارد.

این گزارش می‌گوید که نیروهای داعش پرچم سیاه خود را بالای این منطقه بازرسی به اهتزاز در آورده‌اند، اما در عین حال یک مقام امنیتی کرد این مسئله را تکذیب می‌کند.

از سوی دیگر، دولت منطقه‌ای کردستان عراق نیز می‌گوید که نیروهای آنها در حال پیشروی هستند و به مردم عراق اطمینان می‌دهند که کردها، «تروریست‌ها را شکست خواهند داد».

نیروهای داعش در ادامه پیروزی‌های خود روز پنج‌شنبه شهر قره‌قوش را فتح کردند که بزرگ‌ترین شهر مسیحی‌نشین عراق است.

به دنبال این رویدادها، فرانسه خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد «برای مقابله با تهدید تروریست‌ها در عراق» شد.

XS
SM
MD
LG