لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

دیلن روف درباره قتل نمازگزاران کلیسای چارلستون تفهیم اتهام شد


پلیس شهر چارلستون اعلام کرد مرد سفیدپوست ۲۱ ساله‌ای که روز پنج‌شنبه به دنبال کشتار نمازگزاران سیاه‌پوست بازداشت شد، رسماً به قتل عمد متهم شده است. رسانه‌ها نیز در گزارش‌های خود می‌گویند که این فرد امیدوار بود با اقدام خود بتواند یک جنگ نژادی را در آمریکا آغاز کند.

مقامات پلیس گفتند از طریق تماس ویدئویی بین دادگاه و محل بازداشت دیلن روف، فرد متهم به انجام این کشتار، رسما تفهیم اتهام شد. علاوه بر اتهام قتل، او به حمل اسلحه در حین ارتکاب یک جرم خشونت‌بار نیز متهم شده است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که این جوان سفیدپوست روز پنجشنبه در فاصله ۳۵۰ کیلومتری از محل وقوع کشتار کلیسای قدیمی سیاهپوستان که تاریخ ۲۰۰ ساله‌ای دارد، در ایالت کارولینای شمالی بازداشت شد.

تیراندازی روز چهارشنبه و هنگام برگزاری جلسه یک گروه مطالعه انجیل روی داد. در این حادثه ۹ نفر از جمله چهار کشیش که یکی از آنها سناتور ایالتی از حزب دمکرات بود، به قتل رسیدند. دادستانی آمریکا برای بررسی این حادثه پرونده ویژه‌ای در زمینه جرائم مرتبط با تنفر نژادی تشکیل داده است.

تیراندازی در این کلیسای مخصوص سیاهپوستان تازه‌ترین مورد از حوادث خشونت آمیزی است که ابعاد نژادی دارد. طی یک سال گذشته کشته شدن چند مرد سیاهپوست غیرمسلح توسط مأموران پلیس، حرکات اعتراضی خشونت آمیزی را موجب شده و مباحث شدیدی را در مورد مناسبات نژادی، رفتار پلیس و عملکرد دستگاه قضایی در این موارد به راه انداخته است.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، دیلن روف به انجام این حمله مسلحانه اعتراف کرده و گفته است هدفش از این اقدام به راه انداختن یک جنگ نژادی در آمریکا بوده است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیز از قول یک مقام پلیس می‌گوید فرد متهم قبل از تیراندازی یک ساعت در جلسه بررسی انجیل نشسته بود و چون جمع حاضر در کلیسا از ورود او استقبال کرده بودند نزدیک بود نظر خود را در مورد انجام تیراندازی تغییر دهد.

اما سخنگوی اداره پلیس شهر چارلستون حاضر نشد در مورد اطلاعات مربوط به اعترافات فرد متهم اظهار نظر کند.

از سویی شهردار دمکرات شهر چارلستون که حدود ۴۰ سال در این مقام بوده، گفت وقوع این تیراندازی نخواهد توانست بین ساکنان شهر اختلاف بیاندازد.

فرماندار ایالت کارولینای جنوبی هم به رسانه‌ها گفت که به اعتقاد او دادستانی باید برای این فرد مجازات مرگ را تقاضا کند. کارولینای جنوبی جزو ایالت‌هایی است که در مورد جرائم مرتبط با نفرت نژادی، مذهبی و جنسیتی قوانین ویژه‌ای ندارد.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه گفت که این حمله یادآور و زنده کننده «دوران تاریکی» از تاریخ آمریکا و نشان دهنده خطرات ناشی از قوانین آسان‌گیر امروزی در رابطه با کنترل سلاح گرم است.

نماینده دمکرات ایالت کارولینای جنوبی از شهر چارلستون نیز در موضع گیری خود به مشکل قوانین سهل‌گیرانه در کنترل و فروش اسلحه اشاره کرد و گفت: «چند بار چنین اتفاقاتی بیافتد تا ما مشکل را جدی بگیریم؟»

کلیسای محل وقوع تیراندازی به کلیسای «امانوئل مادر» شهرت دارد و طی قرن نوزدهم در ایالت کارولینای شمالی که اکثریت آن سفیدپوست بودند، یکی از معدود محل‌های عبادت سیاهپوستان بوده است.

این کلیسا پس از شورشان بردگان سیاه در سال ۱۸۲۰ توسط مالکان و برده‌داران سفیدپوست منطقه به آتش کشیده شد و سالها بعد دوباره بازسازی شد.

برای ادای احترام به قربانیان این تیراندازی در تمام ساختمان‌های دولتی ایالت کارولینای جنوبی پرچم‌ها در حالت نیمه افراشته هستند.

از روز پنجشنبه گروه‌های مختلفی از مردم، روحانیون و فعالان مدنی به اشکال مختلف با اجتماع در برابر کلیسا با قربانیان این حادثه همدردی کرده‌اند. همزمان مأموران پلیس در داخل ساختمان کلیسا کار جمع‌آوری شواهد را ادامه می‌دهند.

یکی از ساکنان شهر که در اجتماع مقابل کلیسا شرکت داشت به خبرنگاران گفت: «اجتماع و ابراز همدردی گسترده مردم نشان می‌دهد که دیلن روف با این جنایت نتوانست به هدف خود یعنی ایجاد ناآرامی و خشونت‌های نژادی برسد».

XS
SM
MD
LG