لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

اخراج مهاجران افغان از سر گرفته شده است


جمهوری اسلامی ايران طی چند هفته اخیر بیش از ۹۰۰ مهاجر افغان را از خاک خود اخراج کرده است.
جمهوری اسلامی ايران طی چند هفته اخیر بیش از ۹۰۰ مهاجر افغان را از خاک خود اخراج کرده است.

در حالی که جمهوری اسلامی پیش از این خبر داده بود اخراج مهاجران افغان را موقتا متوقف کرده است، پنج شنبه شب بیش از ۱۰۰ مهاجر افغان از مرزهای ایران اخراج شده اند.


شمس الدین حامد، رییس اداره عودت مهاجرین افغانستان، روز جمعه خبر داد که اخراج مهاجران از ایران مجددا از سر گرفته شده و پنج شنبه شب تعداد ۱۱۱ مهاجر افغان از جمهوری اسلامی ايران اخراج و به خاک افغانستان کوچانده شده اند.


جمهوری اسلامی ايران طی چند هفته اخیر بیش از ۹۰۰ مهاجر افغان را از خاک خود اخراج کرده است؛ اما روز سه شنبه اعلام شد که روند اخراج مهاجران افغان به علت سرمای هوا موقتا متوقف شده است.


روز چهارشنبه سفارت جمهوری اسلامی در کابل در بیانیه ای خبر داده بود که توقف اخراج مهاجران از ایران به درخواست رهبران جهادی افغانستان بوده است.


رییس اداره عودت مهاجرین افغانستان روز جمعه در هرات گفت: «در بین اخراج شدگان یک زن هم دیده می شود که در حالی که خانواده اش هنوز در ایران به سر می برند، به تنهایی اخراج شده است.»


از سوی دیگر، برخی از اخراج شدگان به رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی می گویند در حال حاضر حدود دو هزار نفر دیگر از مهاجران افغان در اردوگاه های جمهوری اسلامی به سر می برند و بیم آن می رود که در روزهای آینده از ایران اخراج شوند.


آنها همچنین می گویند که شرایط نگهداری مهاجران در این اردوگاه ها بسیار بد است و «ماموران ایرانی با رفتاری بسیار توهین آمیز با آنها رفتار می کنند.»


یکی از اخراج شدگان به نام محمدعلی، اهل ولایت غزنی، به رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی می گوید در مدت سه روزی که در اروگاه مرزی جمهوری اسلامی بازداشت بوده، روزانه فقط نصف قرص نان، در برابر پول، دریافت می کرده است.


وحید، از ولایت غزنی، نیز می گوید شاهد سخنان «ظالمانه» مأموران اردوگاه بوده است. او می گوید مأموران آنها را به اسامی حیوانات خطاب می کرده و حتی مورد ضرب و شتم قرار می داده اند.


در حال حاضر، دو و نیم میلیون مهاجر افغان همچنان در ایران به سر می برند. به گفته مقامات جمهوری اسلامی، از این تعداد فقط ۹۰۰ هزار نفر مدارک قانونی در اختیار دارند و بقیه باید خاک ایران را ترک کنند.


XS
SM
MD
LG