لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

هجوم ۶۰هزار فلسطينی به مصر


نیمی از شهر رفح در مصر و نیمی دیگر در نوار غزه واقع شده و حصاری مرزی این دو قسمت را از هم جدا کرده است.
نیمی از شهر رفح در مصر و نیمی دیگر در نوار غزه واقع شده و حصاری مرزی این دو قسمت را از هم جدا کرده است.

در حالی که افراد مسلح فلسطینی با انفجار در حصار مرزی با مصر، دسته هایی از فلسطینیان را به داخل مصر فرستاده اند، اسراییل با ابراز نگرانی از هرج و مرج موجود اعلام کرد، مسئولیت حفظ نظم در این منطقه با مصر است.


مسئولان اسرائیل گفته اند نگرانند که گروه های مسلح با سوء استفاده از وضع موجود، سلاح و مهمات وارد نوار غزه کنند.


بامداد روز چهارشنبه شماری از زنان عضو حماس در مرز رفح با مصر تجمع کردند و خواهان گشودن این گذرگاه شدند.


پس از آن، افراد مسلح فلسطینی با استفاده از مواد منفجره شکاف هایی در حصار مرزی ایجاد کردند و هزاران تن از فلسطینیان از طریق این شکاف ها به داخل مصر هجوم بردند.


خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات مصری گزارش کرده است که تعداد فلسطینیانی که از مرز گذشته و وارد مصر شده اند، از مرز ۶۰هزار تن گذشته است.


یکی از مقامات امنیتی مصر به این خبرگزاری گفته است: «عبور فلسطینیان از مرز غیرقانونی است، اما هنوز تصمیمی برای نحوه رفتار با آنها گرفته نشده است.»


همچنین ژنرال احمد عبدالحمید، یکی از فرماندهان نظامی مصر، دستور آماده باش کامل در منطقه را صادر کرده است.


از سوی دیگر، نیروهای امنیتی مصر روز چهارشنبه ۳۰ تن از اعضای گروه اخوان المسلمین را به اتهام سازماندهی تظاهرات علیه اقدامات اسراییل نسبت به فلسطینیان ساکن نوار غزه بازداشت کردند.


گروه اخوان المسلمین، که از سوی دولت مصر غيرقانونی اعلام شده است، ضمن تایید این بازداشت ها گفته است که مصر باید مرزهای خود را به طور یکجانبه به روی فلسطینیان باز کند.


کمیته بین المللی صلیب سرخ در قاهره نیز در باره وضعیت مرز رفح و نوار غزه ابراز نگرانی کرده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس کمیته صلیب سرخ گفت: «در صورت هجوم آوارگان و پناهجویان، ما آمادگی داریم برای همکاری با هلال احمر مصر وارد عمل شویم.»


روز سه شنبه کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، گفته بود که با مقامات اسرایيلی صحبت کرده و از آنها خواسته است تا مانع بروز يک فاجعه انسانی در نوار غزه شوند.


خانم رايس به خبرنگارانی که وی را در سفرش به برلين همراهی می کردند، گفت: «هيچ کس نمی خواهد که اهالی بی گناه نوار غزه رنج ببرند و به همين دليل ما با اسرایيلی ها در مورد اهميت اين موضوع گفت و گو کرديم و از آنها می خواهيم مانع چنين امری شوند.»


کاندوليزا رايس همچنین افزود: اين در واقع گروه اسلامگرای حماس است که با پرتاب راکت به خاک اسرائيل چنين وضعيتی را به وجود آورده است.


نیمی از شهر رفح در مصر و نیمی دیگر در نوار غزه واقع شده و حصاری مرزی این دو قسمت را از هم جدا کرده است.


حماس نیز روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای وضعیت به وجود آمده را «خارج از کنترل» خواند و علت آن را «محاصره ای که نزدیک به هشت ماه است نسبت به یک و نیم میلیون فلسطینی اعمال می شود» خواند.


XS
SM
MD
LG