لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

چینوا آچه‌به، پدر ادبیات مدرن آفریقا، درگذشت


چینوا آچه‌به (چپ) در کنار نلسون ماندلا
چینوا آچه‌به (چپ) در کنار نلسون ماندلا
ناشر آثار چینوا آچه‌به، نویسنده و شاعر نیجریه‌ای که به «پدر ادبیات مدرن آفریقا» شهرت دارد، روز جمعه، دوم فروردین، از درگذشت او در ۸۲ سالگی خبر داد.

سخنگوی انتشارات پنگوئن در ای‌میلی برای خبرگزاری فرانسه با اشاره به اخبار درگذشت چینوا آچه‌به نوشت: «متاسفم. همین حالا این خبر ناراحت‌کننده تایید شد.»

رسانه‌های محلی می‌گویند که مرگ آقای آچه‌به در بیمارستانی در بوستون از ایالت ماساچوست آمریکا رخ داده است.

بیانیه‌ای هم که بنیاد ماندلا منتشر کرده است توضیح می‌دهد که آچه‌به روز پنج‌شنبه، اول فروردین، فوت کرده است.

این بیانیه با نقل قولی از نلسون ماندلا، رهبر آفریقای جنوبی، در مبارزه علیه تبعیض نژادی همراه بود که گفته بود با خواندن آثار آچه‌به در زندان احساس رهایی می‌کرد.

چینوا آچه‌به سال ۱۹۵۸ با انتشار رمان «همه چیز فرومی‌پاشد» به شهرت رسید، رمانی که تضاد شدید میان حکومت استعماری بریتانیا در نیجریه با فرهنگ سنتی مردم این کشور را نشان می‌دهد.

او در عین حال از منتقدان سرسخت فساد و قانون‌گریزی در نیجریه نیز بود. در سال ۲۰۱۱ وقتی که دولت نیجریه تصمیم گرفت عالی‌ترین جایزه فرهنگی این کشور را به چینوا آچه‌به اهدا کند، او از پذیرش آن سر باز زد.

آچه‌به در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های مختلف ایالات متحده آمریکا تدریس می‌کرد که آخرین آنها هم دانشگاه براون در ردآیلند بود.

از جوایزی که این نویسنده دریافت کرده می‌توان به جایزه بین‌المللی بوکر در سال ۲۰۰۷ اشاره کرد، جایزه‌ای که همراه با تمجید تاریخی نیدین گوردیمر، نویسنده برنده نوبل آفریقای جنوبی، بود: «آچه‌به پدر ادبیات مدرن آفریقاست.»

با این حال آثار این نویسنده کمتر در ایران منتشر شده است. رمان «همه چیز فرومی‌پاشد» از معدود آثار او محسوب می‌شود که به فارسی ترجمه شده و از آن نیز دست‌کم دو ترجمه وجود دارد.
XS
SM
MD
LG