لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

گزارش‌های ضد و نقیض درباره تشکیل «دفتر رییس جمهوری سابق» ایران


محمود احمدی‌نژاد اواسط ماه مرداد دولت را به حسن روحانی، برنده یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، واگذار می‌کند.
محمود احمدی‌نژاد اواسط ماه مرداد دولت را به حسن روحانی، برنده یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، واگذار می‌کند.
رسانه‌های ایران از تلاش معاونان محمود احمدی نژاد برای تشکیل «دفتر رییس جمهوری سابق» در نهاد ریاست جمهوری خبر داده‌اند. محمود احمدی‌نژاد این خبر را رد نکرده و در پاسخ به خبرنگاران تنها گفته که در حال «اسباب‌کشی» منزل خود به خیابان نارمک است.

بر اساس این گزارش روز سه‌شنبه، ۲۵ تیر، سایت‌ خبری «اعتدال» که در اغلب روزنامه‌های روز چهارشنبه چاپ تهران بازتاب یافته است، غلامحسین الهام، معاون نیروی انسانی رییس جمهوری در نامه‌ای به حمید بقایی، معاون اجرایی دولت، با تاکید بر آن‌چه ضرورت تشکیل «دفتر رییس جمهور سابق» نامیده، شرح وظایف و ساختار تشکیلاتی آن را ابلاغ کرده است.

آقای الهام در این نامه که تاریخ اول تیر ۱۳۹۲ را دارد، هدف از تشکیل دفتر رییس جمهوری سابق را «بهره‌مندی از تجربیات ارزنده و موثر روسای جمهور سابق» عنوان می‌کند.

اما در همین حال محمود احمدی‌نژاد این گزارش‌ها را رد نکرده و تنها گفته است که پس از پایان دولت خود در خیابان پاستور، محل ریاست جمهوری، نخواهد ماند.

آقای احمدی‌نژاد که صبح چهارشنبه، ۲۶ تیر، پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، گفت که او مشغول «اسباب‌کشی» به خانه قبلی خود در محله نارمک تهران است.

این اظهار نظر در حالی صورت گرفته که پرسش خبرنگاران درباره دفتر وی در خیابان پاستور پس از پایان ریاست جمهوری‌اش بوده است.

در همین زمینه، سایت «اعتدال» تصویر نامه غلامحسین الهام به حمید بقایی را منتشر کرده است.

در این نامه ۲۵ شغل سازمانی برای «دفتر رییس جمهوری سابق» پیش‌بینی شده که به اموری مانند تشریفات و اطلاع‌رسانی، هماهنگی و پشیتبانی اختصاص دارد.

آقای الهام همچنین وظایف دفتر رییس جمهوری سابق را در نامه خود شرح داده که از جمله آنها «هماهنگی برنامه ملاقات‌ها، جلسات، سفرها و دیدارها» است.

غلامحسین الهام در نامه خود به معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد قید کرده که تمام ضوابط اداری، مالی و استخدامی مقررات اداری، مالی و استخدامی نهاد ریاست جمهوری در مورد «دفتر رییس جمهور سابق» صدق می‌کند.

بر اساس این نامه، سه بخش «امور پشتيبانی، امور تشريفات و اطلاع‌رسانی و امور هماهنگی» نيز در کنار «دفتر ریيس جمهوری سابق» سرويس دهی به محمود احمدی‌نژاد، اعضای خانواده و نزديکانش را پس از پايان دوره رياست جمهوری بر عهده خواهند داشت.

روزنامه اعتماد نوشته است خبر تاسيس دفتر «رييس‌جمهور سابق» در نهاد رياست‌جمهوری در حالی منتشر شد که «هشت سال قبل محمود احمدی‌نژاد يک دفتر کوچک در اختيار محمد خاتمی را به فاصله اندکی از پايان رياست‌جمهوری‌اش از وی گرفت.»

بر اساس گزارش اين روزنامه، محمد خاتمی پس از پايان دوره رياست جمهوری خود در سال ۸۴ مدت کوتاهی در ساختمان کوچکی در سعدآباد به نام « همراهان» اقامت داشت، اما با «فشارهای پياپی عوامل دولت احمدی‌نژاد» از اين ساختمان «محترمانه اخراج» شد و به ساختمانی در نزديکی ميدان آرژانتين کوچ کرد تا این که حسن خمينی ساختمانی را در جماران که در تملک دفتر آيت‌الله خمينی بود در اختیار او گذاشت.

روزنامه اعتماد نوشته است: «با مطالعه نامه غلامحسين الهام روشن نمی‌شود که چرا دولت تا امروز به فکر استفاده از تجربيات ارزنده روسای جمهور سابق نيفتاده بود و آيا تشکيل چنين دفتری در نهاد رياست‌جمهوری وظيفه جديدی برای دولت روحانی است.»

محمود احمدی‌نژاد اواسط ماه مرداد دولت را به حسن روحانی، برنده یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، واگذار می‌کند.
XS
SM
MD
LG