لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

احمدی‌نژاد: انتخابات در جمهوری اسلامی بازی سیاسی نیست


چهره‌های نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای، آقای احمدی‌نژاد را به حمایت از اسفندیار رحیم‌مشایی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم متهم می‌کنند
چهره‌های نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای، آقای احمدی‌نژاد را به حمایت از اسفندیار رحیم‌مشایی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم متهم می‌کنند
محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران، روز دوشنبه، ۱۹ فروردین، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را دارای «اصالت» خواند و گفت که اصول متعدد قانون اساسی نشان می‌دهد «کشور باید با اتکا به اراده عمومی و مردم اداره شود».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای احمدی‌نژاد که در جمع مدیران ارشد دولت سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «انتخابات در جمهوری اسلامی یک ابزار سیاسی در دست سیاستمداران و قدرتمندان و نمایش دموکراسی و بازی سیاسی نیست.»

او همچنین با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایران بر حضور «همه سلایق» در آن تاکید کرد تا مردم بتوانند از میان نامزدها دست به انتخاب بزنند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که سیاستمداران نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، آقای احمدی‌نژاد را به حمایت از اسفندیار رحیم‌ مشایی به عنوان «نامزد دولت» متهم می‌کنند و می‌گویند که دولت در صدد زمینه‌چینی برای پیروزی آقای مشایی در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه است.

از جمله محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، چندی پیش ضمن هشدار به محمود احمدی‌نژاد گفت که تبلیغات او برای اسفندیار رحیم‌ مشایی و استفاده از امکانات دولتی در این زمینه «هم خلاف شرعی است و هم خلاف قانونی».

علی‌اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای، نیز که نسبت به حضور در این انتخابات ابراز تمایل کرده، به تازگی از آن‌ چه «استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغ یک کاندیدای خاص» خواند، انتقاد کرده و آن را «حرام» دانسته است.

محافظه‌کاران نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی همچنین اسفندیار رحیم‌ مشایی را سردمدار «جریان انحرافی» می‌نامند و می‌گویند که این جریان تلاش می‌کند محمود احمدی‌نژاد را در برابر آقای خامنه‌ای قرار دهد.

با این حال اسفندیار رحیم‌ مشایی در سخنان روز دوشنبه خود با تمجید از آیت‌الله خامنه‌ای برای انتخاب نام «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» برای سال ۱۳۹۲ گفت که این مسئله گواه باور عمیق او به توانمندی‌های مردم ایران است.

وی اظهار داشت: «انتخاب نام حماسه برای سال ۹۲ از سوی رهبری معظم انقلاب نشانه این است که باید با بسیج همه ظرفیت‌ها خود را برای یک دوره درخشان جدید در کشور آماده کنیم.»

به گفته او، انتخابات ریاست جمهوری «بهترین عرصه برای نمایش و خلق حماسه سیاسی است» و طرح این مسئله توسط آیت‌الله خامنه‌ای در فاصله سه ماه تا انتخابات ریاست جمهوری گواه بر «اعتماد والا، عمیق و وثیق» او به مردم است.

آقای رحیم‌ مشایی سخنان خود را در نهایت با این شعار به‌ پایان رساند: «به انتظار یک دوره درخشان و طلایی دیگر برای ملت بزرگ ایران».

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۴ خرداد برگزار می‌شود، در حالی که چهره‌های بسیاری از میان محافظه‌کاران نسبت به نامزدی در آن ابراز تمایل کرده‌اند.

در عین حال میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، در حصر خانگی به‌ سر می‌برند و همین مسئله حضور اصلاح‌طلبان در این انتخابات را با ابهامات بسیاری مواجه کرده است.

اگرچه در روزهای اخیر برخی گروه‌ها از محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، برای حضور در این انتخابات دعوت کرده‌اند، او تاکنون پاسخی به این دعوت‌ها نداده‌ است.
XS
SM
MD
LG