لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

مشاور روحانی: احمدی‌نژاد باید پاسخگوی عملکرد خود در محکمه باشد


مشاور ارشد حسن روحانی می‌گوید که درخواست محمود احمدی‌نژاد برای مناظره، «زمینه‌سازی برای فاصله گرفتن از واقعیت‌ها» است.
مشاور ارشد حسن روحانی می‌گوید که درخواست محمود احمدی‌نژاد برای مناظره، «زمینه‌سازی برای فاصله گرفتن از واقعیت‌ها» است.
یک مشاور ارشد حسن روحانی دعوت محمود احمدی‌نژاد برای مناظره با رییس جمهوری ایران را «عجیب» دانست و تاکید کرد که او به‌خاطر عملکرد هشت ساله‌اش در راس قوه مجریه باید در محکمه یا نزد افکار عمومی پاسخگو باشد.

محمدرضا صادق روز سه‌شنبه، ۱۲ آذر به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که در شرایط کنونی تمام وقت رییس جمهور صرف حل مشکلات به جای مانده از دولت‌های محمود احمدی‌نژاد می‌شود و از این رو درخواست او برای مناظره «بسیار عجیب» است.

محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی گفته است که او را به «مناظره‌ای صریح و اصولی و روشنگر در منظر افکار عمومی» دعوت می‌کند تا «حقایق ناب» آن‌طور که هست، بیان شود.

این نامه واکنشی به گزارش اخیر آقای روحانی از عملکرد ۱۰۰ روزه دولت است که در آن نابسامانی‌های گسترده اقتصادی و اجتماعی کشور به هشت سال ریاست محمود احمدی‌نژاد بر قوه مجریه ایران نسبت داده می‌شود.

اما محمدرضا صادق، مشاور آقای روحانی، درخواست محمود احمدی‌نژاد را «زمینه‌سازی برای فاصله گرفتن از واقعیت‌ها» دانسته است.

آقای صادق گفته است: متاسفانه حقیقت نابی که آقای احمدی‌نژاد از آن صحبت می‌کند دشواری‌ها و شرایطی است که مردم تا هنگام روی کار آمدن دولت آقای روحانی با آنها مواجه بودند و از این رو «مدیریت اجرایی هشت سال گذشته، چه در محکمه و چه در نزد افکار عمومی باید نسبت به آنها پاسخگو باشد».

به گفته او، گزارش حسن روحانی تنها «گوشه‌ای از واقعیات» در کشور را نشان می‌داد که نتیجه عملکرد دستگاه اجرایی در هشت سال گذشته بود.

حسن روحانی در گزارش ۱۰۰ روزه دولت خود که روز پنجم آذر ارائه کرد از تلاش برای حل نابسامانی‌های گسترده‌ای سخن گفت که از دولت محمود احمدی‌نژاد میراث مانده است، مانند تورم تاریخی در کشور که «در طول ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه» بوده است یا رشد اقتصادی منفی ۵.۸ .

او دولت آقای احمدی‌نژاد را به‌واسطه «۶۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی» پولدارترین دولت ایران نامید، اما در عین حال تاکید کرد که این دولت «بدهکارترین دولت تاریخ ایران بوده است».

آقای روحانی همچنین در بخشی از سخنانش دولت‌های محمود احمدی‌نژاد را متهم کرد که به جای مردم ایران برای«چینی‌ها و کره‌ای‌ها ایجاد اشتغال کرده» و هم‌زمان که قطعنامه‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را «کاغذپاره» می‌خواند، وابستگی کشور به خارجی‌ها را بیشتر می‌کرد.

اما محمود احمدی‌نژاد در نامه خود به حسن روحانی می‌گوید که ادعاهای او «غیرمنصفانه و بی‌پایه» است و به‌رغم تمایل خود برای سکوت، «به احترام تقاضاهای بی‌شمار گروه‌های مختلف مردم و از جمله صاحب‌نظران سیاسی و اقتصادی» تصمیم به دعوت از رییس جمهور کنونی ایران برای مناظره علنی گرفته است.

اکبر ترکان، دیگر مشاور آقای روحانی، نیز روز سه‌شنبه به درخواست محمود احمدی‌نژاد واکنش نشان داد و گفت که دولت از پیشنهاد آقای احمدی‌نژاد برای مناظره استقبال می‌کند به‌شرط آن‌که او «راستگویی» را رعایت کند.
XS
SM
MD
LG