لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

تاکید اعراب بر عدم پذیرش اسرائیل به عنوان دولت یهود


رهبران کشورهای عربی در خاتمه اجلاس اتحادیه عرب تاکید کردند که اسرائیل را به عنوان کشور یهودی به رسمیت نمی‌شناسند، مسئله‌ای که با شرایط رهبران اسرائیل درباره مذاکرات صلح خاورمیانه در تعارض است.

گزارش خبرگزاری فرانسه در روز چهارشنبه، ۶ فروردین، بیان می‌کند که اگرچه بیانیه پایانی این اجلاس موضعی متفاوت با عربستان در رابطه با تحولات سوریه داشت، اما رهبران کشورهای عربی به‌ طور یکپارچه اعلام کردند که از پذیرش کشوری یهودی خودداری می‌کنند.

این در حالی است که فلسطین در دهه ۱۹۹۰ میلادی و در آغاز فرایند صلح، اسرائیل را به عنوان دولت یهود به رسمیت شناخته است.

از سویی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تاکید دارد که اتحادیه عرب هم باید اسرائیل را به عنوان موطن ملت یهود به رسمیت بشناسد و اکنون امتناع اتحادیه عرب از این کار می‌تواند به نوعی تهدیدکننده مذاکرات صلح خاورمیانه باشد که به ابتکار ایالات متحده برگزار می‌شود.

آقای نتانیاهو پیش از این گفته بود که امتناع اعراب از پذیرش اسرائیل به عنوان کشوری یهودی «منشاء ستیزه» در منطقه است و برای پیشرفت مذاکرات صلح حل این مناقشه ضرورت دارد.

بحث پذیرش دولت یهود در عین حال به سرنوشت فلسطینان پناهنده نیز پیوند خورده است، کسانی که پس از سال ۱۹۴۸ و تشکیل حکومت اسرائیل از این سرزمین گریختند یا به اجبار مهاجرت کردند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که اصرار نتانیاهو بر این مسئله که اتحادیه عرب باید اسرائیل را به عنوان دولت یهود به رسمیت بشناسد، می‌تواند «حق بازگشت» فلسطینیان پناهنده را سلب کند.

در این شرایط گزارش‌ها از دیدار جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فسلطین، در اردن حکایت دارد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش دیگری به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا این دیدار را که «بیش از چهار ساعت» طول کشیده، «سازنده» توصیف کرده و نوشته است که آقای کری قصد دارد دیدارهای دیگری نیز با محمود عباس و بنیامین نتانیاهو در روزهای آتی داشته باشد.

جان کری تلاش می‌کند تا قبل از فرارسیدن مهلت اعلام شده در ماه آینده به چارچوب مشخصی برای انجام مذاکرات نهایی صلح میان اسرائیل و فلسطین دست یابد.

تاکید بر راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه

اما بیانیه پایانی اجلاس اتحادیه عرب لحنی متفاوت با مواضع عربستان درباره جنگ داخلی سوریه یافته، به طوری که در این بیانیه بر «راه‌حل سیاسی» برای بحران سوریه تاکید شده است.

رهبران عرب در این بیانیه گفته‌اند، «ما در رابطه با بحران سوریه خواستار راه‌حلی سیاسی بر مبنای اعلامیه ژنو ۱ هستیم»، اعلامیه‌ای که از تشکیل دولت موقت در سوریه حمایت می‌کند.

آنها همچنین از سازمان ملل متحد خواسته‌اند که برای ازسرگیری مذاکرات صلح ژنو تلاش کند که بهمن‌ماه گذشته بدون هیچ گونه نتیجه‌ای پایان یافت.

پیش از این ولیعهد عربستان در روز نخست اجلاس اتحادیه عرب خواستار حمایت بیشتر از شورشیان سوریه و تغییر توازن قوا میان حکومت بشار اسد و مخالفان آن شده بود.

شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز همچنین جامعه جهانی را متهم به «خیانت» در حق مخالفان بشار اسد کرده است.
XS
SM
MD
LG