لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

کاهش ۱۵ درصدی فروش نفت ایران به آسیایی‌ها


احتمال دارد در پی توافق هسته‌ای اخیر میان تهران و شش قدرت جهانی، بار دیگر آسیایی‌ها واردات نفت ایران را افزایش دهند
احتمال دارد در پی توافق هسته‌ای اخیر میان تهران و شش قدرت جهانی، بار دیگر آسیایی‌ها واردات نفت ایران را افزایش دهند
خبرگزاری رویترز در تازه‌ترین گزارش خود از صادرات نفت ایران نوشته است که مهم‌ترین شرکای آسیایی جمهوری اسلامی خرید نفت از آن را در سال جاری میلادی تا ۱۵ درصد کاهش داده‌اند.

بر اساس این گزارش که روز جمعه، ۸ آذر، منتشر شد، کشورهای چین، هند، ژاپن و کره‌ جنوبی که عمده‌ترین واردکنندگان نفت ایران محسوب می‌شوند در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۳ میلادی به‌ طور متوسط روزانه ۹۲۴ هزار و ۵۶۰ بشکه نفت ایران را خریده‌اند.

این در حالی است که میزان تجارت نفتی این کشورها با تهران در سال گذشته یک میلیون و ۸۷ هزار بشکه در روز بوده است.

رویترز اما تاکید می‌کند که احتمال دارد در پی توافق هسته‌ای اخیر میان تهران و شش قدرت جهانی، بار دیگر آسیایی‌ها واردات نفت از ایران را افزایش دهند، به‌ طوری که هند از هم‌اکنون اعلام کرده این کشور می‌تواند خرید بیشتر نفت خام ایران را آغاز کند.

از سویی تهران نیز می‌تواند بخشی از میلیاردها دلار درآمد نفتی خود را که به خاطر تحریم‌ها در هند انباشته شده، به داخل کشور انتقال داده و به آن دسترسی پیدا کند.

این گزارش می‌گوید که صادرات نفت ایران به چهار کشور آسیایی چین، هند، کره‌ جنوبی و ژاپن در ماه اکتبر که هنوز توافق هسته‌ای حاصل نیامده بود به رقم ۶۶۹ هزار و ۵۲۴ بشکه در روز کاهش یافت که حدود ۴۳ درصد کمتر از زمان مشابه در سال گذشته است.

در این میان هند بیشتر از سه کشور دیگر واردات نفت ایران را در سال جاری کاهش داده است، چرا که دو شرکت نفتی دولتی این کشور نگرانی‌هایی درباره بیمه نفت‌کش‌هایی داشتند که نفت ایران را حمل می‌کرد.

رویترز کاهش خرید نفتی هند از ایران در سال جاری را ۴۰ درصد عنوان می‌کند که این امر فروش روزانه نفت ایران به شرکت‌های هندی را به ۱۹۳ هزار و ۹۰۰ بشکه در روز رسانده است.

پس از هند نیز کره جنوبی قرار دارد که واردات نفت ایران را از آغاز ژانویه سال جاری تا آخر اکتبر ۹/۲ درصد کاهش داده و در رتبه بعد هم چین با ۳/۴ درصد کاهش قرار دارد.

اما ژاپن در ۱۰ ماهه نخست سال جاری تغییر چندانی در وضعیت واردات نفت ایران نداده است، چرا که این کشور تنها در سال گذشته ۴۰ درصد از خرید نفت ایران را کاهش داده بود.

با این حال ژاپن نیز در ماه اکتبر امسال به نسبت اکتبر سال قبل خرید نفت از ایران را تا ۱۹ درصد کاهش داده است.
XS
SM
MD
LG