لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

مقامات آمریکا: متهم اقدام تروریستی در کانادا سفری به ایران داشته است


طرحی از چهره شهاب الصغیر، متهم تونسی پرونده
طرحی از چهره شهاب الصغیر، متهم تونسی پرونده
خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، پنجم اردیبهشت، به نقل از مقامات امنیتی و قضایی ایالات متحده گزارش داد که یکی از کسانی که به تلاش برای انفجار خط آهن تورنتوی کانادا متهم است، در دو سال اخیر به ایران سفر داشته است.

بر اساس این گزارش، شهاب الصغیر، متولد تونس و دانشجوی دکترا، سفری به ایران داشته است و بازپرسان پرونده او این سفر را در ارتباط با نقشه بمب‌گذاری در خط آهن کانادا می‌دانند.

رویترز می‌نویسد، مقامات آمریکا اما حاضر نشدند توضیح دهند که شهاب الصغیر به‌طور دقیق چه زمانی به ایران سفر کرده، با چه کسانی تماس گرفته و این که آیا سفر او به ایران تکرار شده است یا نه.

اوایل این هفته بود که پلیس کانادا اعلام کرد، شهاب الصغیر را همراه یک نفر دیگر به نام رائد جاسر بازداشت کرده است که از «عناصر القاعده در ایران» خط گرفته‌اند تا با اجرای نقشه بمب‌گذاری در خط آهن تورنتو، قطاری را از ریل خارج کنند.

اکنون مقامات آمریکایی که در جریان تحقیق از این دو متهم هستند می‌گویند که اشاره پلیس کانادا به واسطه‌ها و عاملان سطح پایین یا متوسط القاعده بوده است که در شهر زاهدان، نزدیک مرز ایران با افغانستان و پاکستان، مستقر هستند و از مسیر ایران، پول و نیروی رزمی به جنوب آسیا ارسال می‌کنند تا فعالیت‌های خود را در آن منطقه پیش ببرند.

پلیس کانادا البته می‌گوید، مدرکی در دست نیست که نشان دهد حکومت ایران با این دو متهم در ارتباط بوده باشد، اما مقامات ایران از اساس وجود شبکه‌ای از عناصر القاعده در ایران را انکار می‌کنند.

از جمله علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به خبر بازداشت این دو تن اعلام کرد که «القاعده ایران» از «جعلیات جدید و حرفی واقعا مضحک» است.

با این حال تنها یک روز بعد روزنامه جوان که نزدیک به سپاه پاسداران ایران است، در یادداشتی «نفوذ» عناصر القاعده به ایران را تایید کرده و به خبر بازداشت چهار تبعه عربستان سعودی و تونس در منطقه سراوان سیستان و بلوچستان استناد کرد.

روزنامه جوان این خبر را «آژیر خطری تمام‌عیار» برای ایران دانسته و از القاعده به عنوان «لشکر اشباح بدون مرز» نام برده که امیدوار است «در ایران نیز مناطقی را ناامن کرده و یارگیری کنند».

رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از مقامات آمریکایی می‌نویسد که نهادهای امنیتی ایالات متحده و کانادا در این‌ باره تحقیق می‌کنند که آیا شهاب الصغیر و رائد جاسر هم‌دستان دیگری هم در این دو کشور داشته‌اند یا نه.

یکی از این مقامات می‌گوید که در این پرونده رد پای دیگری هم دیده شده است.

روزنامه کانادایی نشنال پست نیز روز پنج‌شنبه نوشت که پلیس فدرال آمریکا در صدد دستگیری فرد سومی در نیویورک است. با این حال پلیس فدرال آمریکا تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده است.

هم‌اکنون مراحل رسیدگی به جرائم شهاب الصغیر و رائد جاسر در دادگاه در جریان است، اما این دو اتهامات خود را رد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG