لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

اعتراض پکن به تحریم آمریکا علیه تاجر چینی مرتبط با ایران


پکن روز چهارشنبه، ۱۰ اردیبهشت، ضمن هشدار به دولت آمریکا اعلام کرد که «قاطعانه» با تحریم‌های اخیر آمریکا علیه تاجر چینی که متهم به فروش قطعات موشک به ایران شده است مخالفت می‌کند.

لی فنگ وی، تاجر چینی، پیش از این نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داشت، اما واشینگتن روز سه‌شنبه هشت شرکت مرتبط با او را که به شکل صوری زیر عنوان «گروه شرکت سهامی بازرگانی و اقتصادیLIMMT» فعالیت می‌کنند، به این فهرست اضافه کرد.

در عین حال وزارت خزانه‌داری آمریکا جایزه‌ای به اندازه ۵ میلیون دلار در قبال دریافت اطلاعاتی که به دستگیری یا محکومیت لی فنگ وی منجر بشود تعیین کرده است که مجموعه این مسائل اکنون اعتراض پکن را به دنبال داشته است.

خبرگزاری رویترز گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه چین را بازتاب داده است که به آمریکا هشدار می‌دهد چنین تصمیمی بر همکاری‌های دوجانبه پکن و واشینگتن در رابطه با منع گسترش سلاح هسته‌ای تاثیر منفی می‌گذارد.

ژین گانگ اظهار داشت: «چین قاطعانه با استفاده ایالات متحده از قوانین داخلی خود برای تحریم‌های یک‌جانبه علیه اشخاص و شرکت‌های چینی مخالفت می‌کند. ما اعتقاد داریم آن‌ چه ایالات متحده انجام داده است به حل مسئله کمکی نمی‌کند و ضمن آن که به همکاری‌های دوجانبه در موضوع منع گسترش سلاح هسته‌ای نیز آسیب می‌رساند.»

به گفته این مقام وزارت خارجه چین، پکن توجه ویژه‌ای به مسئله نظارت بر اجرای قوانین منع گسترش سلاح هسته‌ای دارد و به‌شدت با هر حرکتی که به نقض این قوانین بینجامد مخالفت می‌کند.

وی در نهایت گفت: «چین از آمریکا می‌خواهد که اقدامات اشتباه خود در تحریم اشخاص و شرکت‌های چینی را متوقف کند و به مسیر درست بازگردد که همان همکاری در رابطه با منع گسترش سلاح هسته‌ای است.»

لی فنگ وی نخستین بار سال ۲۰۰۹ به فروش برخی قطعات ممنوع به ایران متهم شد و وزارت خزانه‌داری آمریکا او و شرکت تجاری‌اش را از فعالیت در خاک ایالات متحده منع کرد.

اما اکنون تحریم‌های جدید آمریکا به محدودیت بیشتر توان تجاری لی فنگ وی در سراسر جهان منجر می‌شود.
XS
SM
MD
LG