لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

راه‌حل معصومه ابتکار برای آلودگی هوا: از تهران بروید


توصیه معصومه ابتکار به‌ویژه متوجه خانواده‌هایی بوده است که کودک بیمار یا خردسال دارند
توصیه معصومه ابتکار به‌ویژه متوجه خانواده‌هایی بوده است که کودک بیمار یا خردسال دارند
معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، به ساکنان شهر تهران توصیه کرد که برای نجات جان خود، پایتخت را ترک کنند.

معاون رییس جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه، یکم بهمن، به مناسبت «هفته هوای پاک» در شورای شهر تهران حضور یافت که در این جلسه تاکید داشت «راه‌حل سریع» برای گریز از آلودگی هوای پایتخت، خروج از تهران است.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، توصیه خانم ابتکار به‌ویژه متوجه خانواده‌هایی بوده است که کودک بیمار یا خردسال دارند و او در عین حال تاکید کرده که «بنزین غیراستاندارد» عامل اصلی آلودگی هواست.

پیش از این نیز معصومه ابتکار درباره ارائه بنزین بی‌کیفیت و غیراستاندارد در کشور هشدار داده بود، اما او در حالی ساکنان تهران را به خروج از این شهر تشویق می‌کند که آلودگی هوای پایتخت در ماه‌های اخیر هزاران قربانی گرفته است، چنان‌ که منابع دولتی تعداد مرگ و میر ناشی از این مسئله در تهران را به‌طور میانگین ۲۲۷ نفر در ماه عنوان کرده‌اند.

علی‌رغم این، دولت ایران از مخالفان عمده طرح انتقال پایتخت است که مجلس شورای اسلامی ماه گذشته کلیات آن را تصویب کرد و آن را منوط به دستور رهبری جمهوری اسلامی کرده است.

تهران در آستانه وضعیت هشدار

در همین حال از پایتخت خبر می‌رسد که هوای تهران در سومین روز از «هفته هوای پاک» در مرز هشدار قرار گرفته است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، روز سه‌شنبه بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران و مرکز پایش استان نوشت که آمار مربوط به آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون، عدد ۱۴۵ را نشان می‌دهد.

به گفته این خبرگزاری، زمانی که این عدد به ۱۵۰برسد به معنی اعلام وضعیت هشدار آلودگی هواست و اکنون هوای تهران در آستانه این وضعیت قرار دارد.

ایرنا در گزارش دیگری به سخنان روز سه‌شنبه معصومه ابتکار در شورای شهر پرداخته است که در آن گفته می‌شود تهران از ابتدای سال جاری تا روز ۲۴ آذر ۱۰۰ روز ناسالم را پشت‌سر گذاشته است و از این نظر وضعیت هوای آن در شرایط نامطلوب قرار دارد.

به گفته خانم ابتکار، شاخص دی‌اکسید نیترون در تهران نیاز به کنترل بیشتری دارد و علاوه بر آن وجود بنزن، آزبست و برخی ذرات معلق به مهم‌ترین مشکلات آلودگی هوای تهران تبدیل شده‌اند.

وی با وجود این، اطمینان داده است که کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در چهار ماه گذشته «برنامه‌های خوبی» برای مقابله با این معضل تدوین کرده است.

عزت‌الله انتظامی: باید از تهران بروم

اما یکی از کسانی که توصیه‌ها برای خروج از تهران را جدی گرفته، عزت‌الله انتظامی، بازیگر سینما و تئاتر است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه گزارشی درباره استعفای آقای عزت‌الله انتظامی از شورای عالی خانه هنرمندان ایران و هیات مدیره خانه تئاتر منتشر کرده است که در آن به وضعیت تنفسی او اشاره می‌شود.

آقای انتظامی به این خبرگزاری گفته است: «تنفسم خوب نیست و داروهای زیادی مصرف می‌کنم و تنها راه بهتر شدنم این است که از تهران بروم.»

او اما درباره دلایل استعفای خود تنها گفته است که با وجود «مشکلات پیش رو» نمی‌تواند با صداقت کار خود را ادامه دهد.

پیش از این داریوش مهرجویی، کاگردان سینما، نیز با انتقاد از مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست ایران گفته بود که علت درگذشت خواهر او، آلودگی هوای تهران بوده است.
XS
SM
MD
LG