لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

قشقاوی: اخراج ایرانیان از امارات متوقف شده است


حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران
حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران
یک مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه، ۶ مهر، گفت که امارات متحده عربی روند اخراج ایرانیان مقیم این کشور را از سه‌شنبه هفته گذشته متوقف کرده است.

حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، این تصمیم مقامات امارات را «مثبت و سازنده» خواند و تاکید کرد که چنین تصمیمی حاصل «پی‌گیری‌های مکرر وزارت امور خارجه و سفارت ایران در ابوظبی» بوده است.

به گفته آقای قشقاوی، ماموران امارات به ایرانیانی که پیش از این به اداره‌ اقامت و مراکز پلیس این کشور فراخوانده شده بودند، اعلام کرده‌اند که اقامت آنها تا اطلاع ثانوی بلامانع است.

‌اواسط تیرماه سال جاری رسانه‌های داخلی از اقدام دولت امارات متحده عربی در اخراج گسترده ایرانیان مقیم این کشور خبر دادند.

خبرگزاری ایسنا در آن زمان تعداد این گروه از ایرانیان را ۵۰۰ نفر عنوان کرد و نوشت که برخی از این ایرانیان بیش از ۲۵ سال است در امارات زندگی می‌کنند.

به دنبال این ماجرا علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه وقت ایران، گفت‌وگویی تلفنی با همتای اماراتی خود داشت که در آن خواستار تجدیدنظر امارات در تصمیم خود شد.

اما درباره علت این تصمیم دولت امارات بحث‌های زیادی مطرح بود که از مسائل امنیتی تا شیعه بودن ایرانیان مقیم امارات و نیز مسائل اقتصادی مانند فعال نبودن شرکت‌های ثبت شده به نام این گروه از ایرانیان را دربرمی‌گرفت.

در نهایت هم سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران از قول دولت امارات گفت که این مسئله «در چارچوب تنظیم نسبت جمعیتی» در آن کشور و «تغییرات در قوانین مربوط به اقامت اتباع خارجی» رخ داده است.

اما صبح امروز، شنبه، خبرگزاری ایسنا ابتدا به نقل از برخی ایرانیان مقیم امارات متحده عربی گزارش داد که دولت این کشور در تصمیم خود تجدیدنظر کرده است.

این خبرگزاری نوشت، حتی برخی از این ایرانیان برای بازگشت به کشور به فرودگاه‌های امارات مراجعه کرده بودند که ماموران به آنها گفتند در صورت تمایل می‌توانند همچنان در این کشور به زندگی و کار خود ادامه بدهند.

گزارش خبرگزاری ایسنا ساعاتی بعد با تایید معاون کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه ایران همراه شد.

آقای قشقاوی در آخر گفت: «این خبر موجی از خوشحالی در بین ایرانیان مقیم امارات ایجاد کرده است و امیدواریم خبرهای بهتری در این‌ باره به اطلاع افکار عمومی برسانیم.»
XS
SM
MD
LG