لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

رکوردهای جدید مصرف انرژی در ایران؛ قطعی گاز در غرب کشور


مصرف بنزین و گازوئیل کشور در سال جاری به ترتیب ۷/۵ و ۸ درصد رشد به نسبت سال گذشته داشته و به ارقام روزانه ۷۰ میلیون و ۱۰۵ میلیون لیتر رسیده است.
مصرف بنزین و گازوئیل کشور در سال جاری به ترتیب ۷/۵ و ۸ درصد رشد به نسبت سال گذشته داشته و به ارقام روزانه ۷۰ میلیون و ۱۰۵ میلیون لیتر رسیده است.
خبرگزاری مهر بر اساس آمار رسمی از رشد چشمگیر در مصرف مواد سوختی و انرژی مانند بنزین و گاز طبیعی و برق در ایران خبر می‌دهد، به‌ طوری که تنها در یک مورد مصرف گاز در ایران از چین با جمعیت بالای یک میلیارد نیز بیشتر است.

در همین حال شهرها و روستاهای غربی کشور در آستانه فصل زمستان با افت فشار جریان گاز و حتی قطع شدن گاز مواجه شده‌اند.

بر اساس گزارش روز جمعه، ۲۹ آذر، خبرگزاری مهر، مصرف بنزین و گازوئیل کشور در سال جاری به ترتیب ۷/۵ و ۸ درصد رشد به نسبت سال گذشته داشته و به ارقام روزانه ۷۰ میلیون و ۱۰۵ میلیون لیتر رسیده است.

اطلاعات این گزارش بر اساس داده‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است که نشان می‌دهد برنامه هدفمندی یارانه‌ها که یکی از اهداف آن کنترل و کاهش مصرف سوخت و انرژی در کشور بود دست‌کم از این نظر شکست خورده است.

خبرگزاری مهر یادآوری می‌کند که پیش از این، مسئولان دولتی نسبت به مصرف روزانه بیش از ۹۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور اظهار نگرانی می‌کردند، اما امروز مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتری این فرآورده نفتی «به موضوعی عادی تبدیل شده است».

ایران و به‌ویژه شهرهای بزرگ آن نظیر تهران از معضل آلودگی شدید هوا رنج می‌برند، به‌ طوری که نهادهای مسئول اذعان دارند کشور از نظر آلودگی هوا در رتبه سوم جهان قرار دارد.

اما مصرف گاز در ایران نیز رشد قابل توجهی یافته و در پاییز سال جاری به رکورد جدید ۵۲۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

خبرگزاری مهر مصرف گاز در ایران را با دیگر کشورهای جهان مقایسه می‌کند و می‌نویسد که میزان مصرف گاز ایرانیان چهار برابر متوسط جهانی، ۱۸ برابر ژاپن و معادل کل صنایع کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

به نوشته این خبرگزاری، مصرف گاز ایران با جمعیت حدود ۷۰ میلیون نفر حتی از مصرف چین با جمعیت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفری هم بیشتر است، به‌ طوری که چینی‌ها سالانه ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیارد متر مکعب گاز مصرف می‌کنند، اما ایرانی‌ها ۱۵۵ تا ۱۶۰ میلیارد متر مکعب.

ایران اولین ذخایر گاز جهان را دارد، اما با این حال خبر می‌رسد که ساکنان نواحی غربی کشور در روزهای سرما با کمبود گاز دست و پنجه نرم می‌کنند.

خبرگزاری مهر در گزارش دیگری که روز جمعه منتشر شد نوشت که گاز برخی از شهرها و استان‌های غربی کشور، به‌ویژه استان آذربایجان غربی، در طول ۴۸ ساعت گذشته یا قطع بوده یا با افت فشار شدید همراه شده است.

این خبرگزاری همچنین می‌نویسد که کمبود گاز طبیعی در یک هفته اخیر باعث شده است گازرسانی به برخی از صنایع، همچون کارخانه‌های سیمان و نیروگاه‌های برق به‌ طور کامل متوقف شود یا به حداقل کاهش یابد.

پیش از این گزارش‌هایی از جایگزینی گازوئیل به جای گاز در برخی نیروگاه‌ها منتشر شده بود که دلیل دیگری برای افزایش آلودگی هوا در کشور محسوب می‌شود.

اما مصرف برق نیز در ایران رو به افزایش دارد و مدام رکوردهای جدیدی از خود به جای می‌گذارد، به‌ طوری که بالاترین حد مصرف در سال جاری دو هزار و ۵۰۰ مگاوات نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.

مهر می‌نویسد، متوسط مصرف جهانی برق برای مشترکان خانگی ۹۰۰ کیلو وات ساعت در سال است، اما این آمار برای ایرانیان به ۲۹۰۰ کیلو وات ساعت می‌رسد، چیزی بیش از سه برابر متوسط مصرف جهانی.

اتلاف انرژی در شبکه تولید، انتقال و توزیع، عدم سرمایه‌گذاری مناسب در تبدیل نیروگاه‌‌های حرارتی به سیکل ترکیبی و فقدان تدوین استاندارد برای تولید دستگاه‌های سرمایشی، برخی از مهم‌ترین دلایل رشد مصرف برق در ایران عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG