لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

آلمان سفیر ترکیه را به‌ دلیل اتهام‌زنی به مرکل احضار کرد


یک مقام دولت ترکیه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را متهم کرده که با هدف تاثیر در انتخابات آلمان مانع از آن شده است تا فصل جدیدی در مذاکرات آنکارا با اتحادیه اروپا به آغاز شود.
یک مقام دولت ترکیه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را متهم کرده که با هدف تاثیر در انتخابات آلمان مانع از آن شده است تا فصل جدیدی در مذاکرات آنکارا با اتحادیه اروپا به آغاز شود.
در پی انتقاد یک مقام دولت ترکیه از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و متهم کردن او به تلاش برای مانع شدن از عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا با اهداف سیاسی، وزارت امور خارجه آلمان سفیر ترکیه در برلین را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آندرآس پشکه، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، روز جمعه، ۳۱ خرداد، گفت که این اظهارات مقام دولت ترکیه «غیرقابل قبول» است و سفیر آنکارا در برلین ظهر امروز برای ادای توضیحات احضار شده است.

روز پنج‌شنبه اجمان باغیس، وزیر امور اتحادیه اروپا دولت ترکیه، خانم مرکل را متهم کرده بود که با هدف تاثیر در انتخابات آلمان مانع از آن شده است تا فصل جدیدی در مذاکرات آنکارا با اتحادیه اروپا آغاز شود.

این مذاکرات در رابطه با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هفته آینده انجام می‌شود، در حالی که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا از انجام آن حمایت کرده‌اند.

رویترز می‌نویسد که خیلی از کشورهای اتحادیه اروپا این بحث را مطرح می‌کنند که ترکیه با توجه به اقتصاد روبه‌رشد، جمعیت جوان و سیاست خارجی آن می‌تواند سرمایه‌ای برای این اتحادیه باشد.

اما آلمان از سیاست رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در قبال اعتراضات ضد دولتی مردم این کشور و استفاده از زور علیه آنان انتقاد کرده و همین موضع باعث گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با موضع آلمان نسبت به مذاکرات آنکارا و اتحادیه اروپا شده است.

وزیر امور اتحادیه اروپا دولت ترکیه نیز در این رابطه گفت که اگر خانم مرکل دنبال سوژه‌ای انتخاباتی برای خود می‌گردد، این سوژه نباید ترکیه باشد.

این اظهارات می‌تواند واکنشی نیز به گفته‌های اخیر حامیان محافظه‌کار آنگلا مرکل باشد مبنی بر این که عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا، با توجه به گستره ترکیه و اقتصاد آن، می‌تواند به زیان اتحادیه باشد.

با این حال به نظر می‌رسد که دولت آلمان تاکنون اقدامی در جهت توقف مذاکرات نکرده است، چنان‌ چه گئورگ استرایتر، معاون سخنگوی دولت آلمان، می‌گوید که نه صدراعظم و نه دولت آلمان بحثی در باره الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا ندارند، بلکه مسئله مورد توجه آنها «چگونگی فرایند الحاق» است.
XS
SM
MD
LG