لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

قالیباف: حصر موسوی و کروبی مصوبه شورای امنیت ملی است


محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، ادعاها درباره نقش آیت‌الله خامنه‌ای در حصر رهبران جنبش سبز را انکار می‌کند
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، ادعاها درباره نقش آیت‌الله خامنه‌ای در حصر رهبران جنبش سبز را انکار می‌کند
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، می‌گوید که حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز ایران، به دستور شورای عالی امنیت ملی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای قالیباف که روز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت، در دانشگاه صنعتی شریف حضور یافته بود، ضمن رد ادعاهایی که بر نقش آیت‌الله خامنه‌ای در حصر خانگی رهبران جنبش سبز تاکید دارند، گفت: «حصری که الان وجود دارد به دلیل مسائل امنیتی است که در آن مقطع در کشور پیش آمده و شورای عالی امنیت ملی طبق قانون چنین مصوبه‌ای دارد.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی بی‌ آن‌ که در هیچ دادگاهی محاکمه شده باشند، از زمستان ۱۳۸۹ در حصر خانگی به‌ سرمی‌برند.

این دو چهره سیاسی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران بودند که نتیجه انتخابات و پیروزی محمود احمدی‌نژاد را نپذیرفتند و آن را حاصل «تقلب» و «مهندسی آرا» دانستند.

اما در حالی که همواره اشارات و سخنان مقامات مسئول ایران، مانند فرمانده پلیس، حکایت از آن داشته است که حصر خانگی آقای موسوی و آقای کروبی به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام گرفته است، محمدباقر قالیباف از نقش شورای عالی امنیت ملی در این میان سخن می‌گوید که نهادی زیرمجموعه دولت است و ریاست آن را رئیس جمهور تعیین می‌کند.

آقای قالیباف در ادامه سخنان خود درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و بحث تقلب در آن نیز گفت که به اعتقاد او در این انتخابات تنها «تخلف» صورت گرفته است و نه تقلب.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران به اعتراضات گسترده‌ای انجامید که تهران و چند شهر بزرگ دیگر کشور، مانند شیراز، تا ماه‌ها شاهد آن بودند.

بحث درباره صحت این انتخابات و رویدادهای پس از آن علی‌رغم گذشت زمانی حدود چهار سال همچنان ادامه دارد، به‌ گونه‌ای که چند نامزد احتمالی انتخابات جدید ریاست جمهوری در این‌ باره اعلام موضع کرده‌اند.

آقای قالیباف نیز که از نامزدهای احتمالی این دوره انتخابات به شمار می‌رود، موضعی هم‌سو با دیگر محافظه‌کاران حامی رهبر جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «سران فتنه» می‌دانند.

او این‌ بار هم در جریان سخنرانی خود در دانشگاه صنعتی شریف، آقای موسوی و آقای کروبی را به «عدم رعایت قانون» متهم کرد و حصر آنها را بنا به ضرورت قانون خواند.

آقای قالیباف گفت: «اساسا هیچ انسان و مسلمانی از این که کسی در زندان باشد لذت نمی‌برد، اما برای اداره جامعه نیز نمی‌توان تنها با رأفت و نصیحت کار کرد. در همه قواعد زندگی این گونه است که هر کسی که قانون را رعایت نکرد حتما باید در برابر قانون پاسخ دهد.»

محمدباقر قالیباف پیش از این نیز در سال ۱۳۸۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود که در آن انتخابات چهارم شد.
XS
SM
MD
LG