لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

گالوپ: رهبری آمریکا کمترین میزان مقبولیت را در ایران و پاکستان دارد


نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد مقبولیت جهانی رهبری آمریکا در چهارمین سال ریاست جمهوری باراک اوباما کمتر از سه سال نخست دولت او بوده است
نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد مقبولیت جهانی رهبری آمریکا در چهارمین سال ریاست جمهوری باراک اوباما کمتر از سه سال نخست دولت او بوده است
تحقیقات موسسه نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که رهبری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۲ از میان ۱۳۰ کشور جهان کمترین میزان مقبولیت را در ایران و پاکستان داشته است.

بر اساس این نظرسنجی که به صورت تلفنی و حضوری انجام شده است، تنها ۱۲ درصد از ایرانیان و پاکستانی‌ها در سال ۲۰۱۲ عملکرد رهبری ایالات متحده را مثبت ارزیابی کرده‌اند، در حالی که آمار کسانی که نظر منفی نسبت به آن داشته‌اند در دو کشور به ترتیب ۶۱ و ۷۹ درصد بوده است.

در سوی مقابل ایران و پاکستان، دو کشور گینه و کوزووو قرار دارند، به‌طوری که تنها ۸ درصد مردمان آن مخالف عملکرد رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ بودند. آمار موافقان نیز در این دو کشور به ترتیب ۸۹ و ۸۷ درصد بوده است.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که مقبولیت رهبری ایالات متحده در سطح جهانی در چهارمین سال ریاست جمهوری باراک اوباما کمتر از سه سال اولی بوده که او دولت آمریکا را اداره کرده است و از ۴۹ درصد در سال ۲۰۰۹ به ۴۱ درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

اگرچه باز هم این وضعیت، بر اساس گزارش گالوپ، به نسبت دو سال پایانی دولت بوش که میزان مقبولیت رهبری آمریکا در جهان به ۳۳ و ۳۴ درصد رسید، بهتر است.

با این حال داده‌های نظرسنجی حکایت از آن دارد که رئیس جمهوری و وزیر جدید امور خارجه ایالات متحده شاید نتوانند مانند گذشته نظر مثبت جهانیان را به خود جلب کنند. برعکس، به‌ نظر می‌رسد تعداد منتقدان ایالات متحده رو به افزایش باشد.

داده‌های نظرسنجی جدید گالوپ نشان می‌دهد که اگرچه سیاست خارجی دولت اوباما از سال ۲۰۱۱ متمرکز بر آسیا شد، با این حال میزان مقبولیت رهبری ایالات متحده در این قاره رو به کاهش است، به‌ طوری که این آمار از ۴۱ درصد در سال ۲۰۱۰ و ۳۹ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۳۷ درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

با این حال باز هم رهبری ایالات متحده به نسبت سال‌های پایانی دوران ریاست جمهوری بوش که تنها ۳۱ درصد موافق عملکرد آن بودند، اقبال بیشتری در جهان داشته است.

اما در قسمت‌های مختلف قاره آسیا نیز مجموع نظرات نسبت به ایالات متحده متفاوت بوده است.

در این قاره بیشترین آمار مخالفان به آسیای جنوبی و خاورمیانه مربوط می‌شود، به‌طوری که در پاکستان و سرزمین‌های فلسطینی سه نفر از هر چهار نفر نظری منفی نسبت به عملکرد آمریکا در سال ۲۰۱۲ داشته‌اند.

اما در نقطه مقابل، رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ بیشترین اقبال را در قاره آفریقا داشته، به‌ طوری که ۷۰ درصد جمعیت نظرسنجی به آن رای مثبت داده‌است. این مقبولیت به‌ویژه در سرزمین‌های جنوبی قاره آفریقا اوج می‌یابد در حالی که مردمان شمال آفریقا به جز لیبی ارزیابی منفی‌تری نسبت به آن داشته‌اند.

گالوپ توضیح می‌دهد که این تحقیق از راه مصاحبه با حدود هزار نفر که از سنین ۱۵ به بالا بوده‌اند انجام شده است. سال‌های انجام تحقیق نیز ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ بوده‌اند که در سال نخست ۱۳۶ کشور مبنا قرار گرفته‌‌است و در سال دوم ۱۳۰ کشور.
XS
SM
MD
LG