لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

ادعای ایران مبنی بر وجود مدرک از نقش شورشیان در حمله شیمیایی به حومه دمشق


عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، می‌گوید، ««دست‌هایی در کار است که دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی کند».
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، می‌گوید، ««دست‌هایی در کار است که دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی کند».
وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق که به مرگ صدها نفر انجامید، اقدامی نه از جانب حکومت بشار اسد، که از جانب شورشیان مخالف این حکومت بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه، دوم شهریور، با اشاره به حضور بازرسان سازمان ملل متحد در سوریه و همزمانی آن با حمله شیمیایی در این کشور گفت: «دست‌هایی در کار است که دولت سوریه را متهم به استفاده از این سلاح‌ها کند و به ادامه درگیری‌ها و گسترش بحران یاری برساند.»

وی سپس ادعا کرد، اسنادی وجود دارد که این اقدام توسط «گروه‌های تروریستی» صورت گرفته و جمهوری اسلامی «در تماس نزدیک با دولت سوریه و برخی دیگر کشورها خواهان روشن شدن ابعاد آن است».

«تروریست» عنوانی است که مقامات ایران و سوریه برای شورشیان مخالف حکومت بشار اسد به ‌کار می‌برند. مخالفان آقای اسد نیروهای حکومت او را به دست داشتن در حملات شیمیایی در جنگ داخلی این کشور از جمله حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق متهم می‌کنند.

این حمله واکنش‌های گسترده‌ای را در جهان به دنبال داشته است. از جمله فرانسه اعلام کرد که اگر ثابت شود حکومت سوریه در این میان نقش داشته، «جامعه جهانی باید متوسل به زور شود».

چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز روز جمعه هشدار داد که آرایش نیروهای دریایی آمریکا در آب‌های نزدیک به سوریه به‌ گونه‌ای است که اگر رئیس جمهوری این کشور تصمیم به عملیات نظامی درباره سوریه بگیرد، پنتاگون آمادگی لازم برای انجام آن را دارد.

در همین حال یکی از ناوهای آمریکا هم که قرار بود در بندر نورفوک، واقع در اقیانوس آرام پهلو بگیرد، در دریای مدیترانه باقی ماند.

اکنون اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این تحولات تاکید می‌کند که «هیچ مجوز بین‌المللی برای دخالت نظامی در سوریه وجود ندارد».

عباس عراقچی اظهار داشت: «امیدواریم عقلانیت کافی در مقامات کاخ سفید وجود داشته باشد که وارد چنین معرکه خطرناکی نشوند. اظهارات تحریک‌آمیز مقامات نظامی آمریکا و یا اقداماتی مانند اعزام کشتی‌های جنگی، کمکی به حل و فصل موضوع نمی‌کند و باعث خطرناک‌تر شدن اوضاع منطقه خواهد شد.»

وی در نهایت گفت: «ما به اندازه کافی در منطقه مشکل و بحران داریم و امیدواریم برخی کشورها با سیاست‌های نابخردانه موجب افزایش این بحران‌ها و دامن زدن به آن‌ها نشوند.»

همزمان با اظهارات فرمانده پنتاگون، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، بحث حمله نظامی به سوریه را به نوعی منتفی دانسته و گفته است: «اگر ایالات متحده بدون مجوز سازمان ملل متحد و بدون ارائه مستندات روشن به کشور دیگری حمله کند، آیا قوانین بین‌المللی از این اقدام حمایت می‌کند؟»

آقای اوباما در نهایت هشدار داده است که هر تصمیم اشتباهی در این زمینه می‌تواند آمریکا را «در شرایطی بسیار دشوار گرفتار کند».

با این حال رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که به زودی تصمیماتی کلیدی درباره تحولات سوریه خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG