لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

مرتضی بانک: کمک ۹ میلیارد تومانی احمدی‌نژاد به سازمانی متعلق به نزدیکانش


محمود احمدی‌نژاد و معاون سابق او، حمید بقایی. آقای احمدی‌نژاد در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود، ۱۶ میلیارد تومان از حساب دولت به حساب مشترک خود و آقای بقایی انتقال داد
محمود احمدی‌نژاد و معاون سابق او، حمید بقایی. آقای احمدی‌نژاد در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود، ۱۶ میلیارد تومان از حساب دولت به حساب مشترک خود و آقای بقایی انتقال داد
یک مقام نهاد ریاست جمهوری ایران گفت، دولت محمود احمدی‌نژاد بیش از ۹ میلیارد تومان به یک سازمان غیردولتی بخشیده که همه اعضای آن از نزدیکان دولت پیشین هستند.

شماره روز شنبه، ۲۷ اردیبهشت روزنامه آرمان، چاپ تهران، حاوی گفت‌وگوی بلندی با مرتضی بانک، معاون ‌سرپرست نهاد ریاست جمهوری ایران، است که در آن به پرونده تخلف ۱۶ میلیارد تومانی دانشگاه ایرانیان و مورد دیگری از انتقال غیرقانونی پول از حساب دولت در زمان محمود احمدی‌نژاد اشاره می‌شود.

آقای بانک در این مصاحبه با اشاره به مقامات دولت پیشین ایران می‌گوید: «آقایان قبل از تشکیل دولت جدید یک رقم ۱۶ میلیارد تومانی برای دانشگاه ایرانیان تصویب کردند که خلاف قانون است. بعد در همین راستا رقمی حدود ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، به یک ان‌جی‌او کمک کردند که همه اعضای از آن نزدیکان دولت قبل بودند.»

به گفته وی، دولت حسن روحانی به موسسه یادشده اعلام کرده است که این پول را باید بازگرداند، اما تا امروز هیچ پاسخی در این باره نگرفته است.

مقامات دولت حسن روحانی پیش از این فاش ساخته بودند که محمود احمدی‌نژاد در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود، مبلغ ۱۶ میلیارد تومان از حساب دولت به حساب مشترک خود و معاون سابقش، حمید بقایی، انتقال داده و دلیل آن را نیز «کمک» به دانشگاه ایرانیان عنوان کرده است، دانشگاهی که قرار بود به ریاست او تشکیل شود.

به دنبال رسانه‌ای شدن این ماجرا، دیوان محاسبات کشور دستور به توقیف حساب مشترک آقای احمدی‌نژاد و آقای بقایی داد تا در نهایت ۱۶ میلیارد تومان یادشده به حساب دولت بازگردانده شود.

اکنون نیز معاون سرپرست نهاد ریاست جمهوری مورد این سازمان غیردولتی یا ان‌جی‌او را مطرح می‌کند که ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک دولتی از محمود احمدی‌نژاد دریافت کرده است.

مرتضی بانک همچنین می‌گوید که تعدادی از مقامات دولت محمود احمدی‌نژاد علی‌رغم گذشت زمانی حدود ۹ ماه از مسئولیت خود هنوز خوردوهای دولتی را که در اختیار داشتند، پس نداده‌اند.

وی تعداد این خودروها را ۲۶ دستگاه عنوان کرده و بیان می‌کند که دولت روحانی مکاتبات متعددی به منظور عودت این خوردوها انجام داده، اما این اقدام نتیجه‌بخش نبوده است.

آقای بانک در نهایت هشدار داده است که اگر این خودروها بازگردانده نشود، دولت دست به اقدام قانونی خواهد زد.
XS
SM
MD
LG