لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

تشکیل قرارگاه «مقابله با جنگ نرم» در ستاد نیروهای مسلح ایران


مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی
مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی
مسعود جزایری، از نظامیان ارشد ایران، می‌گوید که ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قصد تشکیل یک قرارگاه ویژه «برای مقابله با جنگ نرم» را دارد.

بر اساس گزارش روز سه‌شنبه، ۳۰ مهرماه، خبرگزاری ایسنا، آقای جزایری اظهار داشت: «جنگ نرم بر اساس سامانه‌های متمرکز دشمن در حال اجراست و برای مقابله با این هجمه عظیم مهندسی فرهنگی باید قرارگاهی شکل بگیرد.»

به گفته او، تشکیل قرارگاه جنگ نرم اتفاقی «نو و بزرگ» است، اما این قرارگاه به ستاد مشترک نیروهای مسلح محدود نمی‌ماند، بلکه می‌تواند در «مجموعه دستگاه‌های کشوری و عرصه مدیریتی گسترش یابد و در هر یک از دستگاه‌ها کمیته مقابله با جنگ نرم ایجاد شود».

ایده تشکیل قرارگاه جنگ نرم در ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته در خبرگزاری‌های ایران بازتاب یافت، زمانی که سرتیپ مسعود جزایری در «همایش گردان‌های سایبری بسیج رسانه ملی» گفت که «اندیشمندان کمک کنند تا این قرارگاه که از پشتوانه نظری قابل توجه برخوردار است، شکل عملیاتی به خود بگیرد».

همان زمان یک مقام بلندپایه سپاه پاسداران ایران از «فعالیت ۲۰ هزار پاسدار برای مقابله با جنگ نرم» خبر داد و اظهار داشت که این نیروها در قالب «کانون‌های فرهنگی هنرمندان، شاعران، نخبگان و فعالان قرآنی و مداحان سامان‌دهی شده‌اند».

اما از صحبت‌های سال گذشته مسعود جزایری و اشارات او چنین برمی‌آمد که «قرارگاه مقابله با جنگ نرم» ممکن است تنها به حیطه تبلیغات محدود نماند، بلکه حوزه سایبری را هم در بربگیرد.

با این حال در سخنان جدید آقای جزایری تنها به کمیته امور رسانه‌ای اشاره شده است که در ساختار قرارگاه مقابله با جنگ نرم تعریف شده است.

به گفته او، کمیته امور رسانه این قرارگاه به اصحاب رسانه کمک می‌کند که «دید روشنی نسبت به محیط» پیدا کنند و سپس «در راستای آگاهی‌بخشی در جامعه عمل کنند».

اما بخش دیگر سخنان این مقام نیروهای مسلح ایران متوجه سالگرد واقعه گروگان‌گیری در سفارت آمریکا در تهران بود، رخدادی که ۱۳ آبان ۱۳۵۸ به وقوع پیوست و عامل آن جمعی از دانشجویان موسوم به پیرو «خط امام» بودند.

آقای جزایری اظهار داشت: «ما در تجمعات خود در روز ۱۳ آبان امسال حضور مستحکم‌تر و هدف‌مندتری خواهیم داشت و جامعه بزرگ ایران با شعارهای مرگ بر آمریکای خود به جهانیان نشان می‌دهند که نسبت به دشمن شناخت دقیق و کاملی دارند.»

حکومت ایران هر سال به مناسبت ۱۳ آبان برنامه‌هایی را برگزار می‌کند که تجمع مقابل سفارتخانه سابق آمریکا در تهران جزء آن است.

اما برنامه امسال تحت‌الشعاع مکالمه تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما، روسای جمهوری دو کشور ایران و آمریکا، قرار دارد، مکالمه‌ بی‌سابقه‌ای در تاریخ جمهوری اسلامی که چندی پیش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد و انتقاد شدید طیفی از محافظه‌کاران ایران را به دنبال داشت.
XS
SM
MD
LG