لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

واکنش ایران به اتهام ارسال بمب‌ گاز کلر به سوریه


ایران اتهام ارسال بمب‌های حاوی گاز کلر به سوریه را رد کرد و منبع انتشار این خبر را رسانه‌ای «صهیونیستی» نامید که علیه جمهوری اسلامی «دروغ‌پردازی» می‌کند.

خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت، پاسخ وزارت امور خارجه ایران به نشریه بریتانیایی دیلی تلگراف را منتشر کرده است که تاکید می‌کند اتهام انتقال بمب‌ حاوی گاز کلر به سوریه «خبرسازی کذب و بی‌اساس» است.

نشریه دیلی تلگراف روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که نیروهای امنیتی غرب در حال تحقیق درباره ادعای ارسال ۱۰ هزار بمب‌ حاوی گاز کلر از ایران به سوریه هستند.

به نوشته این روزنامه، بمب‌های یادشده را تهران از کشور چین خریداری کرده است و ماجرای ارسال آن به سوریه زمانی افشا شد که تصاویر ماهواره‌ای نشان داد ایران در حال انتقال آنها به هواپیماهای عازم به سوریه است.

اما ایران می‌گوید که دیلی تلگراف قبل از این نیز علیه جمهوری اسلامی «دروغ‌پردازی» کرده و این خبر نیز «ساختگی» است.

در اطلاعیه وزارت امور خارجه ایران آمده است: «با توجه به منبع اصلی انتشار این خبر که یک پایگاه خبری وابسته به رژیم صهیونیستی می‌باشد دروغ و ساختگی بودن این ادعا بیش از پیش مشخص می‌شود، کما این که این نخستین بار نیست که این پایگاه خبری صهیونیستی برای انحراف افکار عمومی از واقعیات، دروغ پردازی می‌کند.»

پیش از این اتهامات متعددی به جمهوری اسلامی مبنی بر انتقال سلاح به سوریه برای حمایت از حکومت بشار اسد منتشر شده بود، چنان چه آمریکا از دولت عراق خواسته است هواپیماهای مظنون ایرانی عازم به سوریه را که از آسمان عراق می‌گذرند، بازرسی کند، اما تهران همواره این اتهامات را کرده است.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی اذعان دارند که حکومت بشار اسد در نبرد علیه شورشیان از مشاوران نظامی ایران سود می‌برد.

ایران در کنار روسیه دو متحد اصلی دمشق هستند، در حالی که غرب و کشورهای عربی خواستار خلع قدرت از بشار اسد شده‌اند.
XS
SM
MD
LG