لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

عضو شورای نگهبان: هر کس را که بوی انحراف بدهد رد صلاحیت می‌کنیم


آیت‌الله محمد مومن می‌گوید که شورای نگهبان «به کسی باج نمی‌دهد».
آیت‌الله محمد مومن می‌گوید که شورای نگهبان «به کسی باج نمی‌دهد».
محمد مومن، از اعضای روحانی شورای نگهبان، در گزارشی که روز جمعه منتشر شد هشدار داد که این شورا نامزدهای مرتبط با «جریان انحرافی» را در انتخابات ریاست جمهوری ایران رد صلاحیت می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس که روز جمعه، ۲۳ فروردین، منتشر شد، آیت‌الله مومن اظهار داشت: «ما اگر بوی انحراف از کسی احساس کنیم، شبهه‌ای نداشته باشید که او را رد صلاحیت خواهیم کرد.»

«جریان انحرافی» عنوانی است که حامیان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای توصیف حلقه نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران، استفاده می‌کنند.

آنها معتقدند که اطرافیان آقای احمدی‌نژاد، به‌ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی، باعث فاصله گرفتن او از آیت‌الله خامنه‌ای شده‌اند.

اما این موضع‌گیری‌ها در هفته‌های اخیر با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران از همیشه پررنگ‌تر شده است، چرا که احتمال می‌رود آقای رحیم‌ مشایی یکی از نامزدهای این انتخابات باشد، اتفاقی که شورای نگهبان را بر سر دوراهی تایید یا ردصلاحیت او قرار می‌دهد.

با این حال آیت‌الله مومن می‌گوید که شورای نگهبان «هر جا بوی خلاف بیاید و صلاحیت احراز نشود» آن نامزد انتخاباتی را رد صلاحیت می‌کند.

او در نهایت تاکید کرد که شورای نگهبان «به کسی باج نمی‌دهد» و با کسی هم «دعوا ندارد».

پیش از این محمود احمدی‌نژاد در واکنش به تهدید رد صلاحیت برخی نامزدها گفته بود که «به شما چه مربوط است؟ این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند».

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد. زمان آغاز ثبت‌نام نامزدهای این انتخابات نیز ۱۷ اردیبهشت اعلام شده است که در نهایت شورای نگهبان صلاحیت آنها را بررسی می‌کند.

در همین رابطه مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان، روز شنبه، ۲۴ فروردین، نسبت به تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخابات هشدار داد و گفت که این «تخلفات» در بررسی صلاحیت نامزدها تاثیر می‌گذارد.

علیرضا نیلچی با اشاره به سفرهای داخلی برخی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: «اگر این سفرها مصداق تبلیغات باشد، شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها آن را مد نظر قرار خواهد داد.»

این سخن در شرایطی مطرح می‌شود که اسفندیار رحیم‌مشایی در آخرین سفر استانی محمود احمدی‌نژاد که اواخر هفته گذشته انجام شد، او را همراهی می‌کند.

تصاویری هم که از این سفر منتشر شد آقای رحیم‌مشایی را در کنار آقای احمدی‌نژاد نشان می‌داد در حالی که پرچم‌های ایران را در دست دارند.
XS
SM
MD
LG