لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

نجفی: توافق‌نامه ژنو اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه اجرا می‌شود


رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که توافق‌نامه موقت ژنو در راستای محدود کردن برنامه اتمی ایران از اواخر ماه دسامبر یا اوایل ژانویه سال آینده، اواسط ماه دی، اجرا خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای نجفی روز جمعه، ۸ آذر، در این‌ باره به خبرنگاران گفت: «گمان ما این است که یا از اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه ما باید اقدامات مورد توافق دو طرف را اجرا کنیم.»

توافق‌ موقت ژنو پس از سال‌ها مذاکره بی‌حاصل میان ایران و گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان روز سه آذر به دست آمد، اما هنوز زمان اجرای آن به‌ طور دقیق مشخص نیست.

پیش از این علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود که این توافق‌نامه از روز ۲۹ آذر اجرا می‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هم زمان اجرای آن را اوایل دی‌ماه اعلام کرده بود، اما تاریخی که رضا نجفی اعلام می‌کند حکایت از تعویق چند روزه این توافق‌نامه دارد.

جمهوری اسلامی همچنین با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برای نظارت بیشتر بر فعالیت‌های اتمی خود به توافق رسیده است و بر این اساس از بازرسان آژانس دعوت کرده که روز ۸ دسامبر برابر با ۱۷ آذر از نیروگاه اتمی آب سنگین اراک بازدید کنند.

در عین حال رضا نجفی هم روز جمعه تایید کرد که میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «بحث‌های مقدماتی» در رابطه با چگونگی اجرای توافق‌نامه ژنو و افزایش بازرسی‌ها از تاسیسات ایران انجام گرفته است.
XS
SM
MD
LG