لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۳

حمله شدید لاریجانی به احمد شهید: «تخلفات وسیع و جسارت به اسلام»


محمدجواد لاریجانی، از مقامات قوه قضاییه ایران، با متهم کردن احمد شهید، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، به انجام «تخلفات وسیع»، «جسارت به اسلام» و ارتباط با «گروه‌های تروریستی» گفت که ایران اسناد «تخلفات» او را به سازمان ملل فرستاده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر که روز جمعه، ۱۸ اسفند، منتشر شد، آقای لاریجانی اظهار داشت: «گزارش‌گر ویژه نباید علیه کشوری که قرار است درباره‌اش گزارش تهیه کند، موضع‌گیری کند، اما او از روز اول مانند هنرپیشه تلویزیونی از این شبکه به آن شبکه می‌رود.»

این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که احمد شهید در گزارش تازه خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از نقض گسترده حقوق بشر در ایران خبر داده و گفته است که وضعیت حقوق بشر در ایران به نسبت دو سال قبل و زمانی که او به عنوان گزارش‌گر ویژه در امور ایران انتخاب شد، بدتر شده است.

در گزارش احمد شهید همچنین به نرخ بالای اعدام‌ در ایران، شکنجه و اخذ اجباری اعتراف از زندانیان اشاره شده که در کنار نقض حقوق زنان، همجنس‌گرایان و اقلیت‌های قومی و مذهبی، گویای وضعیت نامطلوب حقوق بشر در ایران است.

اما محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، می‌گوید که گزارش آقای شهید تکرار «حرف‌های آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها است» و این گزارش «مُهر ضد انقلاب» را دارد.

آقای لاریجانی اظهار داشت: «گزارش‌گر ویژه به طور کامل توسط گروه‌های تروریستی تغذیه می‌شود. عمده کسانی که او از آنها دفاع کرده افرادی هستند که در پوشش مدافعان حقوق بشر رفتار و اقدامات ترویستی داشته‌اند.»

او با بیان این‌ که احمد شهید درباره اسلام «جسارت‌های بزرگی» کرده است گفت: «گزارش‌گر ویژه رسما اعلام کرده است که سب‌النبی و مطالب کفرآمیز نباید تخلف باشد.»

این در حالی است که احمد شهید در گزارش خود ضمن آن‌ که خواستار آزادی زندانیان مذهبی در ایران شده بود به جمهوری اسلامی توصیه کرده بود به اصل آزادی عقیده و مذهب احترام بگذارد.

آقای شهید همچنین خواستار بررسی و اصلاح قوانینی شده بود که ناقض تعهدات بین‌المللی ایران در پای‌بندی به رفع همه شکل‌های تبعیض است، از جمله قوانینی که موجب تبعیض علیه اقلیت‌های قومی، دینی و همجنس‌گرایان می‌شود.

اما محمدجواد لاریجانی اعتقاد دارد که احمد شهید قوانین ایران را «مسخره» کرده است.

آقای لاریجانی در ادامه سخنان خود احمد شهید را به دریافت پول از وزارت امور خارجه آمریکا متهم کرد و گفت که او به خاطر پولی که دریافت کرده «یک‌بار نگفته که سیستم دموکراسی و انتخاباتی که در کشور ما هست در هیچ کجای خاورمیانه وجود ندارد».

او افزود: «ایران یک دموکراسی سرپا بر اساس نظام اسلامی است و همین ناراحتی غربی‌ها را به همراه دارد. حقوق بشر بهانه است. پشت پرده این مباحث دشمنی با اسلام است، دشمنی با دموکراسی است که در ایران حاکم است.»

«همجنس‌گرایی بیماری است»

به گفته این مقام جمهوری اسلامی، «نه اقلیت‌های مذهبی در ایران مشکل دارند و نه اقلیت‌های قومی».

او اظهار داشت: «همه قومیت‌ها خود را ایرانی می‌دانند... اقلیت‌های مذهبی [هم] در کشور ما تعریف قانونی دارند و حق و حقوق خود را می‌دانند. آنها نماینده دارند و فعالیت آنها آزاد است.»

این در حالی است که بخش‌هایی از گزارش نماینده سازمان ملل متحد درباره ایران به نقض حقوق این اقلیت‌ها در کشور دلالت دارد، اما آقای لاریجانی طرح این مسئله را «توطئه برای عمل تروریستی» می‌داند.

وی گفت: «چرا دائما موضوع اقلیت‌ها و قومیت‌ها را مطرح می‌کنند؟ برای این که این یک توطئه است. وقتی می‌خواهند کار تروریستی کنند پوشش لازم دارند.»

آقای لاریجانی در بخشی از سخنان خود نیز به موضوع فشار بر همجنس‌گرایان در ایران پرداخت و با بیان این که تبلیغ برای همجنس‌گرایی در ایران خلاف قانون است، اظهار داشت: «در نظام ما از نظر اجتماعی همجنس‌گرایی یک مرض و بیماری است... راهش معالجه فرد بیمار است. ما کتک زدن و آزار و اذیت همجنس‌گرایان را درست نمی‌دانیم. اما غربی‌ها آن را یک نرم [هنجار] معرفی کرده‌اند و به اجبار می‌گویند که ما هم آن را بپذیریم.»

احمد شهید که از ژوئن ۲۰۱۱ به عنوان گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران انتخاب شده تاکنون چهار گزارش در این‌ باره منتشر کرده است که همه این گزارش‌ها واکنش منفی مقامات جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته است.

جمهوری اسلامی علی‌رغم طرح این ادعا که ایران آزادترین کشور جهان است و بهترین دموکراسی‌ را دارد به آقای شهید اجازه سفر به ایران را نمی‌دهد، در حالی که او به دفعات خواستار ورود به کشور و انجام تحقیق درباره وضعیت حقوق بشر شده است.
XS
SM
MD
LG