لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

وزیر پیشنهادی بهداشت: مشکل دارو تا پایان سال حل می‌شود


حسن قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت و درمان در این ماه‌ها حل «بحران دارو» خواهد بود.
حسن قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت و درمان در این ماه‌ها حل «بحران دارو» خواهد بود.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در دولت حسن روحانی می‌گوید که معضل کمبود دارو در کشور تا پایان سال جاری حل خواهد شد.

در گفت‌وگویی با وبسایت خبرآنلاین که روز چهارشنبه، ۱۶ مرداد منتشر شد، حسن قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت، دولت آقای روحانی در نظر دارد ستادی برای رسیدگی به مشکلات دارو و تجهیزات پزشکی تشکیل دهد که در آن معاون اول رئیس جمهوری هم حضور دارد تا به این ترتیب ناهماهنگی‌ها میان بانک مرکزی، گمرک، وزارت معدن، صنعت و تجارت و شرکت‌های واردکننده دارو به حداقل برسد.

به گفته آقای قاضی‌زاده هاشمی، مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت و درمان در این ماه‌ها حل «بحران دارو» خواهد بود که امیدوار است با از بین رفتن ناهماهنگی‌ها تا پایان سال برطرف شود و کشور به «آرامش» برسد.

ایران در ماه‌های اخیر بحران کمبود دارو را تجربه کرده است. گزارش‌های مختلف حکایت از آن دارد که به‌ویژه بیماران خاص، مانند مبتلایان به تالاسمی، ام اس، هموفیلی و مبتلایان به بیماری صعب‌العلاجی مانند سرطان با دشواری‌های بسیاری برای تهیه داروی خود دست و پنجه نرم می‌کنند که این موضوع در پاره‌ای موارد به مرگ بیمار نیز منجر شده است.

اما در حالی که از تحریم‌های بین‌المللی به عنوان اصلی‌ترین عامل کمبود دارو در کشور نام برده می‌شود، در روزهای اخیر گزارش‌هایی از ناهماهنگی میان بانک مرکزی، گمرک و وزارت بهداشت منتشر شد که حاکی از انباشت ۳۳۰ تن دارو در گمرکات فرودگاه «امام خمینی» بود.

این موضوع انتقادات بسیاری را متوجه بانک مرکزی و سیاست‌های آن در رابطه با تغییر نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی به ارز مبادله‌ای ۲۴۷۷ تومانی کرد به‌طوری که رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو هشدار داد که اعضای اتحادیه با این نرخ ارز دیگر قادر به تحویل گرفتن داروها از گمرک نیستند.

اما محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، تمام ماجرا را تلاش برخی نفرات برای گرفتن «رانت» عنوان کرد و اظهار داشت که «عده‌ای می‌خواستند با شلوغ‌کاری ۷۵ کشتی خودرو و کالای لوکس را به‌اسم دارو و کالای اساسی» وارد کنند و او اجازه اين کار را نداده است.

اکنون وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در دولت حسن روحانی می‌گوید که ضرورت دارد این «دعواها» و «ناهمانگی‌ها» به سرعت پایان یابد تا دارو به بازار برسد.

آقای قاضی‌زاده هاشمی اما درباره تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات دیگری که برای واردات دارو وجود دارد، نظیر نوسانات ارزی و تاثیر آن بر سرمایه‌ واردکنندگان دارو گفته که حل این دست مشکلات «زمان‌بر» است و «ممکن است چند ماهی طول بکشد».

حسن قاضی‌زاده هاشمی که آقای روحانی او را نامزد وزارت بهداشت و درمان پزشکی کرده متخصص چشم‌پزشکی و فوق‌ تخصص جراحی قرنیه است.

او به همراه دیگر وزرای پیشنهادی حسن روحانی هفته آینده به مجلس شورای اسلامی می‌رود تا رای اعتماد نمایندگان را به دست بیاورد.
XS
SM
MD
LG