لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

دبیر انجمن تالاسمی: توقف تولید داروی تالاسمی در چهار ماه گذشته


بیماران مبتلا به هپاتیت بی، سرطان، ام اس، هموفیلی و ... در کشور از کمبود دارو که نتیجه تحریم‌های بین‌المللی است، آسیب‌های جدی دیده‌اند
بیماران مبتلا به هپاتیت بی، سرطان، ام اس، هموفیلی و ... در کشور از کمبود دارو که نتیجه تحریم‌های بین‌المللی است، آسیب‌های جدی دیده‌اند
دبیر انجمن تالاسمی ایران می‌گوید که حدود چهار ماه است داروی ایرانی بیماران تالاسمی تولید نمی‌شود و بیماران مبتلا به این بیماری خونی در کشور با کمبود دارو مواجه هستند.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر که روز شنبه، ۲۹ تیر، منتشر شد، محمدرضا مشهدی در انتقاد از عملکرد شرکت‌های دارویی در ایران اظهار داشت که این شرکت‌ها در دو سال گذشته نتوانسته‌اند داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی را به‌ رغم تعهدی که داده‌اند، تامین کنند.

به گفته او، میزان دارویی که شرکت‌های ایرانی در رابطه با بیماری تالاسمی تولید می‌کنند، تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد چیزی است که تعهد داده‌اند و در چهار ماه گذشته هم به‌ طور کلی چنین داروهایی تولید نکرده‌اند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های بسیاری درباره کمبود داروی بیماری‌های خاص در ایران منتشر شده است.

این گزارش‌ها می‌گویند که بیماران مبتلا به هپاتیت بی، سرطان، ام‌اس، هموفیلی و... در کشور از کمبود دارو آسیب‌های جدی دیده‌اند و در برخی موارد این معضل حتی به مرگ بیمار منجر شده است.

ایران تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار دارد که با هدف بازداشتن آن از ادامه فعالیت هسته‌ای اعمال می‌شود. این تحریم‌ها اگرچه شامل دارو و کمک‌های بشردوستانه نمی‌شود، اما از آنجا که امکان تجارت و نقل و انتقال پول را برای ایران دشوار می‌سازند، عملا به کمبود دارو در کشور منجر شده است.

تحریم‌ها از سویی به افزایش شدید قیمت دارو در ایران نیز منجر شده است که دولت ایران برای جبران آن در نظر دارد دست‌کم به بیماران خاص یا صعب‌العلاج یارانه دارو بدهد.

با این حال مشکل اصلی همچنان باقی است و بیماران در ایران ناگزیر از پیدا کردن راه‌هایی برای غلبه بر چالش کمبود دارو هستند.

به گفته دبیر انجمن تالاسمی ایران، مسئله کمبود دارو «تاثیرات بسیار مخربی» برای بیماران مبتلا به تالاسمی دارد که به قلب، کبد و کلیه آنها آسیب می‌رساند، اما از آنجا که مسئله کمبود دارو در کشور وجود دارد به برخی بیماران دارویی به‌مراتب کمتر از نیاز آنها تجویز می‌شود.

پیش از این انجمن تالاسمی ایران از بیماران تالاسمی درخواست کرده بود به اندازه‌ای دارو بخرند که به کودکان مبتلا به این بیماری هم برسد.

روزنامه‌های چاپ ایران نیز از صف‌های طولانی بیماران مبتلا به تالاسمی در برابر داروخانه‌ها گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG