لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

لغو سفر هیئت ایرانی به فرانسه در اعتراض به قطعنامه اروپا


کاظم جلالی، رئیس گروه روابط پارلمانی ایران و اتحادیه اروپا را به «حمایت از تروریست‌ها» در سوریه، عراق، افغانستان متهم کرده است
کاظم جلالی، رئیس گروه روابط پارلمانی ایران و اتحادیه اروپا را به «حمایت از تروریست‌ها» در سوریه، عراق، افغانستان متهم کرده است
در ادامه واکنش‌ها به قطعنامه اخیر پارلمان اروپا درباره ایران، گروه روابط پارلمانی ایران و اتحادیه اروپا برنامه سفر خود به استراسبورگ در فرانسه، مقر این نهاد اروپایی، را لغو کرد.

همچنین ۲۵۸ نماینده مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای در محکومیت اتحادیه اروپا، تصویب این قطعنامه را به منزله «مداخله آشکار در امور داخلی ایران» دانستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‎شنبه، ۱۹ فروردین، متن نامه کاظم جلالی، رئیس گروه روابط پارلمانی ایران و اتحادیه اروپا، به همتای اروپایی خود تاریا کرونبرگ را منتشر کرده است که در آن قطعنامه اخیر آن اتحادیه «غیرمنتظره» و حاصل اقدام «بدخواهان بهبود روابط دوجانبه ایران و اروپا» توصیف می‌شود.

وی در این نامه می‌گوید که «اگر اروپایی‌ها در رویکرد جدید خود به دنبال نوسازی دوران استعمارگری با دست‌آویز قرار دادن پاره‌ای مفاهیم همانند حقوق بشرِ خودساخته هستند باید بدانند که اشتباهی استراتژیک مرتکب می‌شوند».

حقوق بشر از محورهای اساسی قطعنامه راهبردی اتحادیه اروپا در قبال ایران است که جمهوری اسلامی را به نقض آن با انجام اقداماتی مانند شکنجه، بازداشت و زندان مخالفان حکومت و محاکمه ناعادلانه آنان متهم می‌سازد.

این قطعنامه همچنین تاکید می‌کند که همه هیئت‌های نمایندگی اتحادیه اروپا که به ایران می‌روند باید با مخالفان سیاسی و فعالان جامعه مدنی ایران دیدار کنند و به زندانیان سیاسی نیز دسترسی داشته باشند.

اما کاظم جلالی در نامه خود می‌گوید که جمهوری اسلامی «به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد هیئتی برای دیدار از ایران شرطی را تعیین کند» و اساسا چنین قطعنامه‌ای «فاقد برداشت صحیح از اتفاقات داخل ایران ... و خلاف مسیر روان‌سازی روابط ایران و اروپا است».

به گفته او، «پارلمان اروپا از یک خودبزرگ‌بینی مفرط رنج می‌برد و تصور می‌کند ... معیارهای مقبول این پارلمان باید به عنوان واحد سنجشی برای دموکراتیک بودن سایر کشورها و ملت‌ها در نظر گرفته ‌شود، در حالی که این معیارگذاری‌ها نشان از مطلق‌انگاری در نگاه و رفتار پارلمان اروپا دارد».

وی در این نامه همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به «نژادپرستی»، دست داشتن در کشتارهای روآندا و میانمار، «حمایت از تروریست‌ها» در سوریه، عراق، افغانستان و بهره بردن از کشت مواد مخدر در افغانستان متهم کرده است.

بیانیه ۲۵۸ نماینده مجلس شورای اسلامی

در همین راستا ۲۵۸ نماینده مجلس ایران در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس خوانده شد به پارلمان اروپا هشدار دادند که در رفتارهای خود نسبت به جمهوری اسلامی تجدیدنظر کند.

این بیانیه با اشاره به خواست و تاکید اتحادیه اروپا برای افتتاح دفتر نمایندگی در ایران می‌گوید که افتتاح چنین دفتری «منوط به تغییر رفتارها و رویه‌های» اروپاست.

به گفته امضاکنندگان این بیانیه، پارلمان اروپا اساسا از «وزانت سیاسی برای اظهار نظر درباره حقوق بشر در ایران برخوردار نیست» و ضمن آن که در نگاه به مسئله حقوق بشر باید «ساختار اعتقادی، فرهنگی کشورها» مد نظر گرفته شود.

اما آن بخش از قطعنامه پارلمان اروپا که بر ضرورت رفع تحریم‌ها علیه ایران در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای تاکید می‌شود، مورد استقبال نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

به گفته آنها، مجلس شورای اسلامی اساسا از اظهارنظر پارلمان اروپا بر استمرار تعامل با ایران در خصوص حل مسالمت‌آمیز مسئله هسته‌ای استقبال می‌کند، اما «فضاسازی سیاسی» درباره آن را «غیرمنصفانه» می‌داند و تاکید می‌کند که جمهوری اسلامی به خاطر فتوای رهبر خود به کارگیری تسلیحات اتمی را حرام و برخلاف موازین شرعی می‌داند.

این بیانیه در نهایت می‌گوید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند پارلمان اروپا «با الهام از رویه استعماری قرون وسطی تمایل دارد خود را مرکز و محور قرار داده و درباره دیگران تصمیم بگیرد».

پیش از این نیز وزارت امور خارجه ایران قطعنامه راهبرد اتحادیه اروپا درباره ایران را رد کرده و آن را «بی‌پایه و غیرقابل پذیرش» خوانده بود.
XS
SM
MD
LG