لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۳

فوتبال ایران به جام جهانی برزیل راه یافت


تیم ملی فوتبال ایران با برتری ۰-۱ در زمین کره جنوبی، به عنوان تیم نخست گروه اول از دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه آسیا، جواز حضور در برزیل را به دست آورد.

ایران که پس از شکست خانگی مقابل ازبکستان، حتی امکان قرار گرفتن در رده سوم گروه و راهیابی به مرحله حذفی را نیز دشوار می‌دید، در خرداد ماه طوفانی با سه پیروزی متوالی در دوحه مقابل قطر، در تهران مقابل لبنان و در اولسان مقابل کره جنوبی، شگفتی بزرگ دور مقدماتی در قاره پهناور را رقم زد تا خیابان‌ها و میدان‌های اصلی در نقاط مختلف ایران را صحنه جشن و شادمانی ایرانیان کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:45 0:00
لینک مستقیم

در بازی همزمان، ازبکستان که چشم امید به توقف ایران دوخته بود با نتیجه دور از انتظار ۱-۵ از سد قطر گذشت. اما درخشش رحمان احمدی درون دروازه و ساختار دفاعی منسجم‌تر از همیشه در ترکیب تیم ملی ایران، اجازه رویش گل تساوی در چارچوب دروازه تیم ایران و صعود مستقیم به ازبکستان را نداد.

به این ترتیب ایران سنت ۲۰ ساله شکست‌ناپذیری مقابل کره جنوبی در مسابقات مقدماتی جام جهانی را تداوم بخشید. آخرین بار در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ بود که ایران مغلوب کره جنوبی شد و شکست‌های بعدی ایران مقابل کره، در مسابقاتی غیر از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی بوده است.

جواد نکونام کاپیتان تیم ملی ایران در پایان مسابقه در ارتباط زنده با شبکه سوم صداوسیمای ایران گفت او و همبازیانش احتمال رقم خوردن نتیجه عجیب در بازی ازبکستان و قطر را می‌دادند و به همین خاطر با تمام قوا برای کسب پیروزی جنگیدند.

رضا قوچان‌نژاد که تک گل ایران مقابل قطر را در دوحه به ثمر رسانده بود، این بار هم با استارت انفجاری از خط میانی زمین و توپ ربایی هوشمندانه، به محوطه جریمه حریف رسید و دروازه جونگ سونگ ریونگ را فرو ریخت.

مهاجم توانای باشگاه استاندارد لیژ بلژیک حالا آمار جالب توجه پنج گل زده در 7 بازی ملی را در کارنامه دارد. او در پایان مسابقه به عنوان برترین بازیکن میدان معرفی شد. در طرف مقابل، سان هیونگ مین مهاجم بایر لورکوزن و جی دونگ وون مهاجم ساندرلند چنان مقهور عملکرد خط دفاعی ایران شده بودند که هر دو در اواسط نیمه دوم تعویض شدند.

جدول گروه A با ۱۶ امتیازی شدن ایران بسته شد. کره جنوبی و ازبکستان ۱۴ امتیازی شدند اما کره‌ای‌ها با تفاضل گل بهتر به جام جهانی رسیدند. قطر با ۷ امتیاز و لبنان هم با ۵ امتیاز در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

ایران پیش از این در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین، ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۰۶ آلمان حضور یافته بود و حالا برای چهارمین بار در مهم‌ترین رویداد فوتبال جهان مشارکت خواهد کرد، جایی که تاکنون غیر از ایران و برزیل که میزبان رقابت‌هاست فقط صعود ژاپن، کره جنوبی و استرالیا مسجل شده است.

جواد نکونام درباره حرکت کارلوس کی‌روش در پایان بازی که رو به سرمربی کره جنوبی انجام شد، گفت: «واکنش‌های پایان مسابقه طبیعی بود. زیرا جنگ روانی شدیدی در هفته اخیر در کره علیه تیم ایران برقرار بود. عکس سرمربی تیم‌شان را در رختکن ایران نصب کرده بودند و دور زمین تمرین نیز تصاویر سرمربی کره را می‌گذاشتند تا ما را تحریک کنند.»

در ترکیب تیم ملی ایران رحمان احمدی، خسرو حیدری، سیدجلال حسینی، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، جواد نکونام، مسعود شجاعی، مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان، هاشم بیک‌زاده و رضا قوچان‌نژاد به میدان رفتند.

غلامرضا رضایی اولین بازیکن تعویضی ایران بود که جایگزین خسرو حیدری شد. حیدری به خاطر مصدومیت از زمین بیرون رفت. احسان حاج‌صفی جای شجاعی را گرفت و فرزاد حاتمی در وقت‌های تلف شده جایگزین مهاجم گلزن ایران شد.

نکته جالب توجه در واکنش به صعود مستقیم ایران، تغییر رویکرد منتقدان همیشگی کارلوس کی‌روش بود. امیر حاج‌رضایی که پس از شکست ایران مقابل لبنان، تیم او را بدترین تیم تاریخ ۵۰ سال اخیر فوتبال ایران نامیده بود در استودیوی صداوسیما به ستایش از عملکرد سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران پرداخت.

علی دایی نیز که معتقد بود از کی‌روش باید به عنوان نفر دوم روی نیمکت استفاده کرد، این بار شعور کادرفنی را «مثال‌زدنی» دانست.

از دیگر واکنش‌های کارشناسان فوتبال ایران، فرشاد پیوس گفت تیم ایران با جانفشانی کره را شکست داده و «تودهنی محکم» به سرمربی این تیم زده. مهاجم سابق تیم ملی ایران تاکید کرد هرطور شده باید کارلوس کی‌روش را حفظ کرد.

علی پروین نیز در واکنش به اظهارات کاپیتان کره که گفته بود کاری خواهد کرد تا نکونام خون گریه کند گفت: به غیر از خون گریه کردن، کره‌ای‌ها باید یک هفته عزای عمومی اعلام کنند!

مجید جلالی سرمربی تراکتورسازی هم گفت: بازیکنان فداکارانه بازی کردند. تدبیری که برای این بازی در نظر گرفته شده بود، تمام شاخصه‌های یک بازی برای پیروزی را داشت. به میدان رفته بودیم تا پیروز بازی باشیم. دفاع قفل منطقه‌ای و توپ را به حریف داده بودیم اما نتیجه را برای خود گرفته بودیم.
XS
SM
MD
LG