لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

انتقاد ایران از گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره تروریسم


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
تهران اتهام حمایت از تروریسم دولتی در جهان را رد کرد و گزارش سالیانه وزارت امور خارجه ایالات متحده در این باره را «سیاسی» و «انحراف واقعیات» نامید.

گزارش ایرنا در روز پنج‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت، اظهارات مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را بازتاب داده است که بیان می‌کند جمهوری اسلامی «بر اساس شواهد و قرائن مستند و انکارپذیر خود بزرگ‌ترین قربانی تروریسم در سه دهه گذشته بوده است.»

به گفته وی، «ایراد اتهام حمایت از تروریسم به چنین کشوری انحراف واقعیات است و کاملا بر اساس معیارهای دوگانه و رویکرد سیاسی با این موضوع مهم و مبتلا به جامعه جهانی برخورد می‌شود».

در گزارش سالیانه وزارت امور خارجه آمریکا حکومت ایران به حمایت از گروه‌های تروریستی در نقاط مختلف جهان متهم شده است.

این گزارش می‌گوید که ایران حضور خود را در آفریقا تقویت کرده است و نیز تلاش می‌کند برای جدایی‌طلبان در کشورهای یمن و بحرین سلاح قاچاق بفرستد.

مناقشه هسته‌ای ایران نیز در عین حال موضوع دیگری است که در گزارش سالیانه وزارت امور خارجه آمریکا بازتاب یافته است و در عنوان می‌شود که تهران در مقابل خواست جهانی برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود پافشاری می‌کند.

اما تهران همه این اتهامات را رد می‌کند و در نقطه مقابل آمریکا را به اعمال سیاست‌های دوگانه در قبال تروریسم متهم می‌سازد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار داشت: «حضور و فعالیت آزادانه تروریست‌ها در ایالات متحده آمریکا که عامل شهادت بیش از ۱۵ هزار نفر از شهروندان ایرانی و مقامات ارشد کشورمان بوده‌اند و همچنین استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در کشتار مردم بی‌گناه منطقه و چشم‌پوشی از جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین، ادعای دولت‌مردان ایالات متحده در مبارزه با تروریسم را به چالش جدی می‌کشد.»

اشاره خانم افخم به سازمان مجاهدین خلق ایران، از جریانات مخالف جمهوری اسلامی است که به مبارزه مسلحانه با حکومت ایران روی آورد و برای سال‌ها نیز در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا قرار داشت، اما دولت آمریکا دو سال قبل آن را از چنین فهرستی خارج کرد، امری که با اعتراض شدید تهران مواجه شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نهایت ضمن «محکوم کردن» سیاست‌های آمریکا در قبال تروریسم تاکید کرده که این سیاست‌ها «عامل تهدید صلح و امنیت بین‌المللی» است.
XS
SM
MD
LG