لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

واشینگتن همچنان «نگران موشک‌های بالستیک ایران» است


یک مقام ارشد دولت آمریکا ضمن ابراز امیدواری درباره آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب گفت که واشینگتن همچنان «نگران موشک‌های بالستیک ایران» است که «تهدیدی برای کشورهای حوزه خلیج فارس» به شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانک رُز، یکی از معاونان وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه، هفتم اردیبهشت، گفته است که واشینگتن «به شدت» متوجه نگرانی کشورهای حوزه خلیج فارس از بابت ایران بوده و می‌خواسته به این کشور‌ها کمک کند تا یک سپر دفاع موشکی راه‌اندازی کنند که تمامی حوزه خلیج فارس را پوشش دهد.

وی در حاشیه کنفرانسی درباره امور دفاعی در ابوظبی، پایتخت امارات، به خبرنگاران گفت: «ما در خصوص دستیابی به معاهده‌ای موفق درباره مسئله هسته‌ای ایران خوشبین هستیم... ولی این باعث نخواهد شد که نگرانی‌هایمان پیرامون سایر رفتارهای بد ایران از جمله حمایت از تروریسم و ادامه فعالیت‌های موشکی آن کمتر شود».

فرانک رز تصریح کرد: «مادامی که ایران برنامه موشک‌های بالستیک خود را دنبال می‌کند که می‌تواند ایالات متحده یا نیروهای اعزامی و دوستان و متحدان ما را در منطقه تهدید کند، ما با شرکای خود در امارات و همچنین سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس برای دفاع از خودشان در برابر چنین تهدیدی همکاری موثری خواهیم داشت».

ایران یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های موشکی را در خاورمیانه دارد که از آن به عنوان اقدامی بازدارنده در برابر تهدیدهای آمریکا و سایر دشمنان خود از جمله اسرائیل یاد می‌کند. این در حالی است که واشینگتن و متحدان آن می‌گویند که این موشک‌ها قابلیت آن را دارند تا کلاهک‌های هسته‌ای با خود حمل کنند.

جمهوری اسلامی ایران بار‌ها گفته است که برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد و در عین حال گنجاندن برنامه موشکی خود در چارچوب مذاکرات اتمی با گروه پنج به علاوه یک را رد کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه، هفتم اردیبهشت، با اشاره به این موضوع گفت که «موشک‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران موضوع هیچ مذاکره‌ای نبوده و نخواهد بود» و این گونه نیست که «تنها برای حمل سلاح‌های غیر متعارف کاربرد داشته باشد».

وی که در نشست خبری مشترک با همتای اتریشی خود در تهران سخن می‌گفت، افزود: «بر اساس توافقات صورت گرفته، مذاکرات ایران و ۱+۵ به هیچ وجه هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای را در بر نمی‌گیرد و با توانمندی‌های دفاعی ایران که هسته‌ای نبوده و نخواهد بود، کاری ندارد».

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، نیز بهمن ماه گذشته تاکید کرده بود که مسائل دفاعی ایران قابل مذاکره نیستند و قصدی هم وجود ندارد که در مذاکرات هسته‌ای مورد بحث قرار گیرد.

با این حال، مقام‌های آمریکایی اشاره می‌کنند که یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید، ایران را از دنبال کردن هر نوع برنامه موشک‌های بالستیک منع کرده است که این توانایی را دارد تا کلاهک هسته‌ای حمل کند.

در مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهانی که قرار است از اردیبهشت ماه برای دستیابی به توافق نهایی بر سر برنامه اتمی تهران از سر گرفته شود، فعالیت‌های موشکی ایران جایی ندارد و تنها درباره مسائل هسته‌ای گفت‌وگو می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در این باره سخن نگفت که آیا برنامه موشکی ایران باید بخشی از مذاکرات باشد یا نه.

فرانک رز در عین حال گفت که اولویت ایالات متحده آمریکا در منطقه، توسعه یک سیستم دفاعی موشکی مشترک برای کشورهای عربی خلیج فارس است. شش کشور این منطقه عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند که در سال ۱۹۸۱ تاسیس شد.

گزارش رویترز حاکی است که در کنفرانس ابوظبی، ژنرال خالد البوعینین، فرمانده پیشین نیروی هوایی و دفاع هوایی امارات، در سخنانی گفت که کشورهای عربی باید توانایی‌های ضد موشکی خود را بهبود بخشند.

وی اظهار داشت: «امروزه اگر موشکی از فراز کشور قطر عبور کرده و به سمت بحرین و عربستان برود، کشورهای همسایه قرار است چگونه این اطلاعات را با هم تبادل کنند؟ باید یک مراحل عملیاتی مرکزی وجود داشته باشد... ما چنین سیستمی را نداریم».

این مقام پیشین اماراتی در عین حال نگرانی‌ها درباره دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد کرد.

وی گفت: «آیا ایران به سمت دستیابی به (بمب) هسته‌ای پیش می‌رود؟ من شخصا این طوری فکر نمی‌کنم. اگر هم آن را به دست بیاورد آیا از آن استفاده خواهد کرد؟ هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد».
XS
SM
MD
LG