لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۶

یک فرمانده سپاه: الان نیازی به تولید موشک قاره‌پیما نداریم


سرتیپ، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی «هوافضای» سپاه پاسداران جمهوری اسلامی می‌گوید ایران قادر به تولید موشک قاره‌پیماست اما «چون دشمنان به ما نزدیک هستند، نیاز به صرف هزینه‌های بالا در این زمینه نیست».

در مورد موشک‌های قاره‌پیما در ایران گزارش‌های گوناگونی منتشر شده است.

در آذر ماه سال گذشته گزارشی از سوی «مرکز تحقیقاتی کنگره» در اختیار کنگره آمریکا قرار گرفت که در آن آمده است ایران احتمالا نمی‌تواند تا سال ۲۰۱۵ به موشک‌های قاره‌پیما دست پیدا کند.

در همان زمان خبرگزاری رویترز، گفته بود در این گزارش آمده است که به نظر می‌رسد ایران برای رسیدن به «هدف» ساخت موشک تا سال ۲۰۱۵، کمک‌‌های لازم را از سوی کشورهایی چون «چین و روسیه» دریافت نمی‌کند.

ایران همواره گفته است که قصد از تولید انبوه موشک‌های قاره‌پیما، برای فرستادن ماهواره به مدار زمین است.

تهران در بهمن‌ماه ۱۳۸۷ ماهواره امید را که آن‌را «پژوهشی و مخابراتی» توصیف کرده، با استفاده از «فن‌آوری بومی» به فضا پرتاب کرد. از آن زمان تا کنون ایران دو ماهواره نوید و رصد را نیز در مدار زمین قرار داده است.

از وقتی که ایران نخستین ماهواره خود را با استفاده از موشک ایرانی به مدار زمین فرستاد، کشورهای غربی از توسعه برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کردند.

قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت ملل متحد، ایران را از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک و موشک با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای منع کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سرتیپ حاجی‌زاده، ۱۷ مهرماه در مشهد همچنین گفت ایران پهپادهایی را تولید کرده است که قادرند تا «عمق تل‌آویو» پرواز کنند.

آقای حاجی‌زاده می‌گوید از روی بپهاد پیشرفته آمریکایی که ایران آن را به زمین نشاند «ده‌ها پروژه در دست اقدام است».

این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که دو سال پیش به کنترل نیروهای نظامی ایران درآمد، آر کیو ۱۷۰ نام دارد و در فیلمی که ایران در مورد آن سال گذشته منتشر کرد گفته می‌شود از پایگاه نظامی آمریکا در ولایت قندهار افغانستان برخاسته بود. پایگاهی که در ۴۲۰ کیلومتری مرزهای شرقی ایران واقع شده است.

دولت آمریکا خواستار بازگرداندن این پهپاد از سوی ایران شده بود.

پیشتر ایران گفته بود کنترل پهپاد دیگری را نیز در دست گرفته است؛ در این مورد آمریکا چنین موضوعی را رد کرده است. این پهپاد دیگر که ایران می‌گوید آن را در اختیار دارد از نوع «اسکن ایگل» است و جمهوری اسلامی حتی اعلام کرده که خط تولید آن را نیز تهیه کرده است.
XS
SM
MD
LG