لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

اعتراض رهامی به ردصلاحیت اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها


فاطمه راکعی، مرتضی حاجی، معصومه ابتکار و محسن هاشمی از نامزدهای شاخص جریان اصلاحات در انتخابات شوراها بودند که ردصلاحیت شدند
فاطمه راکعی، مرتضی حاجی، معصومه ابتکار و محسن هاشمی از نامزدهای شاخص جریان اصلاحات در انتخابات شوراها بودند که ردصلاحیت شدند
محسن رهامی، رئیس ستاد انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، با انتقاد از ردصلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان در چهارمین انتخابات شورای شهر و روستا، انتخابات این دوره را «رقابتی غیرمعقول» نامید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای رهامی که روز چهارشنبه، ۱۵ خرداد در نشستی خبری برای اعلام اسامی نامزدهای ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور یافته بود، گفت: «ما متوجه شدیم که هیات‌های اجرایی و نظارتی بخش عمده‌ای از نمایندگان ما را ردصلاحیت کرده‌اند و با یک رقابت غیرمعقول مواجه شده‌ایم.»

به گفته او، «هیات‌های اجرایی و نظارتی خیلی از افرادی را که هیچ‌گونه سابقه کیفری نداشتند به دلیل عدم التزام به ولی فقیه تایید صلاحیت نکرده‌ند».

در چهارمین انتخابات شوراهای شهر و روستا چهره‌هایی مانند معصومه ابتکار، معاون سابق رئیس جمهور ایران و عضو کنونی مجمع شورای شهر تهران، محسن هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی و مدیر عامل سابق متروی تهران، فاطمه راکعی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و مرتضی حاجی، وزیر پیشین آموزش و پرورش ردصلاحیت شدند که همگی آنها به جریان اصلاحات تعلق دارند.

گزارش‌ محسن رهامی حاکی از آن است که فهرست اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شده در ابتدا ۴۳ نفر بوده اما در نهایت این تعداد پس از مذاکره با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به ۲۷ نفر کاهش یافته است و تنها ۱۶ نفر از آنان توانسته‌اند از فیلتر نهادهای اجرایی و نظارتی بگذرند.

در همین رابطه معصومه ابتکار در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر که عصر سه‌شنبه، ۱۴ خرداد منتشر شد، ضمن اعتراض به رای نهایی هیات نظارت بر انتخابات درباره ردصلاحیت خود این اقدام را شاهدی بر «حذف جریان منتقد اصلاح‌طلب» از حکومت ایران دانست.

خانم ابتکار گفت، دلیل ردصلاحیت او «عدم التزام به اسلام و عدم تمکین به قانون اساسی کشور» عنوان شده که چنین دلایلی «غیرقابل باور و غیرقابل قبول» است.

او در نهایت مسئولیت این ردصلاحیت را بر عهده علی لاریجانی دانست و افزود: «ناگفته نماند روزهايي كه در شوراي شهر فرياد مي زدم و موضوع پارازيت، پارك پرديسان، برنج‌هاي آلوده و گندم آلوده را هشدار مي‌دادم آقايان مي‌آمدند و مي‌گفتند برايت گران تمام مي‌شود.»

معصومه ابتکار که در دولت محمد خاتمی ریاست سازمان محیط زیست را بر عهده داشت، ماه گذشته مسئولان کشور را به وارد کردن برنج‌های آلوده به آرسنیک متهم کرد که موجب سرطان در میان کودکان می‌شود.

او پیش از این نیز هشدار داده بود پارازیت‌هایی که برای اختلال در برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای ارسال می‌شود، منشا بیماری‌های مختلف در میان شهروندان است.
XS
SM
MD
LG