لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

خبرنگار تلویزیون دولتی ایران در سوریه هدف تیراندازی قرار گرفت


سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید تنها در سال ۲۰۱۲ در سوریه ۱۸ خبرنگار کشته شده‌اند
سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید تنها در سال ۲۰۱۲ در سوریه ۱۸ خبرنگار کشته شده‌اند
واحد مرکزی خبر روز پنج‌شنبه، ۲۲ فروردین، اعلام کرد که یکی از خبرنگاران تلویزیون دولتی ایران در سوریه هدف گلوله قرار گرفته و زخمی شده است.

این خبرگزاری نوشت، «تروریست‌ها» که در جاده فرودگاه بین‌المللی دشمق «کمین» کرده بودند، با حمله به خودروی محسن خزایی، گزارش‌گر شبکه خبر تلویزیون ایران، او را از ناحیه شکم زخمی کردند.

«تروریست‌ها» عنوانی است که وابستگان به حکومت ایران و سوریه برای نامیدن مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به‌کار می‌برند.

ایران متحد اصلی حکومت سوریه محسوب می‌شود و از بشار اسد در برابر شورشیانی که قصد سرنگونی او را دارند، دفاع می‌کند.

واحد مرکزی خبر در نهایت جراحات آقای خزایی را «سطحی» توصیف می‌کند و می‌نویسد، مرکز درمانی که مداوای این خبرنگار را برعهده داشت، به او اجازه مرخصی داده است.

در گزارش این خبرگزاری همچنین سابقه‌ای از حوادثی که برای خبرنگاران تلویزیون دولتی ایران در جنگ داخلی سوریه رخ داده، ارائه شده است.

واحد مرکزی خبر می‌نویسد که مایا ناصر، خبرنگار پرس تی وی در سوریه، مهر ماه ۱۳۹۱ بر اثر اصابت گلوله در مرکز دمشق جان باخت و خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم نیز برای دومین بار هدف قرار گرفت و به شدت زخمی شد .

این خبرگزاری حمله‌کنندگان به مایا ناصر و خبرنگار شبکه العالم را نیز «تروریست» معرفی می‌کند.

نبرد داخلی سوریه تاکنون به مرگ خبرنگاران بسیاری از ملیت‌های مختلف انجامیده است که ماری کولوین، خبرنگار آمریکایی ساندی تایمز، ژیل ژاکیه، خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس ۲ و علی عباس، سردبیر بخش اخبار داخلی خبرگزاری دولتی سانا سوریه برخی از آنان هستند.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید تنها در سال ۲۰۱۲ در سوریه ۱۸ خبرنگار کشته شده‌اند که این آمار سوریه را در کنار سومالی به عنوان خطرناک‌ترین کشور جهان برای خبرنگاران معرفی می‌کند.
XS
SM
MD
LG