لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

تکذیب ارسال نامه از نماینده آمریکا در سازمان ملل به وزارت خارجه ایران


علیرضا میریوسفی، سخنگوی سفارت ایران در سازمان ملل متحد
علیرضا میریوسفی، سخنگوی سفارت ایران در سازمان ملل متحد
سخنگوی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه، ۱۹ بهمن، گزارش‌ها درباره درخواست آمریکا از جمهوری اسلامی برای ممانعت از سفر هیئت کره شمالی به تهران را تکذیب کرد.

این تکذیبیه متوجه سخنان حسینعلی دلیجانی، نماینده محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی‌، است که مدعی شده بود نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به وزارت خارجه ایران نامه نوشته و از مقامات این وزارتخانه خواسته است که اجازه ندهد هیئت کره شمالی وارد تهران شود.

آقای دلیجانی سپس با استناد به این گفته خود از سیاست خارجی دولت حسن روحانی انتقاد کرده و آن را نشانه «ذلت» کشور در برابر ایالات متحده دانسته بود.

اما اکنون یکی از دیپلمات‌های ایران در سازمان ملل متحد این سخنان را از اساس رد می‌کند.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، به خبرگزاری مهر گفته است: «بر اساس اطلاع این نمایندگی سفیر آمریکا در سازمان ملل نامه‌ای به مقامات ایران ننوشته است و اصولا سفرای سازمان ملل هیچ‌گاه به‌ور مستقیم با وزارتخانه‌های کشورها مکاتبه نمی‌کنند.»

جمهوری اسلامی و کره شمالی رابطه دوستانه‌ای با یکدیگر دارند و سفر هیئت‌های دو کشور به تهران و پیونگ‌یانگ امری معمول محسوب می‌شود، به‌ طوری که تنها در یک سال اخیر، مقامات عالی‌رتبه کره شمالی مانند رئیس کابینه و وزیر کار آن کشور به ایران سفر کرده‌اند.

اما مذاکرات دیپلمات‌های جمهوری اسلامی و ایالات متحده بر سر مناقشه هسته‌ای ایران و توافق‌نامه اتمی ژنو باعث انتقاد گروه‌هایی از محافظه‌کاران داخلی کشور شده است که موضعی منفی در برابر سیاست خارجی آقای روحانی دارند.

آنها از مذاکرات به عنوان «سازش» با آمریکا نام می‌برند و توافق‌نامه ژنو را «تسلیم» در برابر واشینگتن دانسته‌اند، تا جایی که روز اجرای این توافق‌نامه، برخی از محافظه‌کاران داخلی به مردم «تسلیت» گفتند.

در این میان موضع علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به‌ طور دقیق مشخص نیست، چنان‌ چه نزدیکان و مخالفان دولت هر یک سخنان ضد و نقیضی در این باره گفته‌اند.

با این حال آقای خامنه‌ای گفته است، علی‌رغم آن که جمهوری اسلامی آمریکا را «دشمن» خود می‌پندارد در برخی موضوعات که «مصلحت» بداند، حاضر به مذاکره است.
XS
SM
MD
LG